Předmět seznamuje studenty jak s historií sociální pedagogiky, tak s jejím současným pojetím u nás a ve světě. Pozornost je věnována historii sociální pedagogiky, specifikům a úkolům sociální pedagogiky v současné době, pedagogizaci prostředí a problematice rizikového chování dětí a mládeže. Kurz představuje frekventantům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Cíl předmětu: Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti výchovného a preventivního působení.
Literatura
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117.
BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PŘADKA,M.-KNOTOVÁ,D.-FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Požadavky ze zkoušce:
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat jednu z následujících dvou publikací (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. • povinně je třeba dále prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2011, 2014).
Sylabus
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2016)
Sylabus: - historie a současnost sociální pedagogiky, - významné osobnosti sociální pedagogiky, - vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, - cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, - specifika a úkoly sociální pedagogiky, - pojetí sociální pedagogiky, - prostředí a pedagogizace prostředí, - sociální výchova, - školní kázeň.