Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (01.10.2020)
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretické i praktické základy informačních systémů a prostředí s důrazem na informační systémy škol. Předmět se zaměřuje na využívání a transformaci administrativních a pedagogických dat z pohledu žáků, pracovníků školy, administrátorů, zákonných zástupců i dalších uživatelů. V rámci předmětu se upozorňuje na exporty a importy dat a předávání dat kontrolním orgánům. Pozornost je věnována ukázkám informačních systémů a technologií pro evidenci a zpracovávání administrativních, ekonomických a pedagogických dat včetně související teorie. Předmět přispívá k utváření profesních kompetencí učitele v oblasti přístupu k datovým a informačním prostředím školy, ke kritériím jejich výběru, zavádění do prostředí školy a bezpečnosti dat.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2017)
DOSTÁL, J. Školní informační systémy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2011.
KLIMEŠ, C. Projektování informačních systémů 1. Ostrava: Ostravská univerzita. 2003.
KOVACICH, G. L. Průvodce bezpečnostního pracovníka informačních systémů. Praha : Unis Publishing, 2000.
NEUMAJER, O. Školní informační systémy. In: Informační a komunikační technologie ve škole pro vedení škol
a ICT metodiky. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010.
KRÁL, J. Informační systémy (specifikace, realizace, provoz). Veletiny: SCIENCE, 1998.
MOLNÁR, Z. Efektivnost informačních systémů. Praha: GRADA. 2002.
VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc : ANAG, 2006.
Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení). Sbírka zákonů ČR. 2005.
Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (01.10.2020)
Datový/Informační systém/prostředí školy, pedagogické informace
administrativní systém školy
pedagogický informační systém, struktura, specifika
údaje v pedagogických systémech, diagnostické údaje, analýza dat
práce a daty, úprava, vytěžování informací
pedagogická data, jejich vznik a analýza
Školní informační systémy pro předávání a generování dat
Legistativní podmínky ŠIS
Základní požadavky na ŠIS (obsahová a funkční stránka systémů)
Využívání informačních systémů v praxi
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (01.10.2020)
Podmínky pro splnění předmětu a udělení KZ (na každý z odevzdávaných úkolů nebo seminární práce možnost jedné opravy):