PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka III - OPNG2G112A
Anglický název: Didactics of German language III
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování nelingvistických disciplín - reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury. Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií. Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci. Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ. Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem. Práce s filmem. Využití internetu při práci s literaturou.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2020)

Didaktika reálií

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen. Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88–90. ISSN 1210-0811.

 

Didaktika reálií a didaktika literatury

WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

 

Didaktika literatury

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BOGDAL, Klaus-Michael; KORTE, Hermann. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-423-30798-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; Zürich; New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783.

GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur:  ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999. ISBN 3-589-21152-0.

HUNFELD, Hans. Literatur als Sprache. Ansätze eines hermeneutische orientierten Fremdsprachenunterrichts. Berlin und München: Langenscheidt KG, 1990. ISBN 3-468-49440-8.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (19.09.2018)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- didaktizace zvoleného tématu z reálií

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (19.09.2018)

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. (8.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (15.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (15.10.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (22.10.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (29.10.)

Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.12., 10.12., 17.10.)

Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku.

Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

Problematika kánonu textů.

Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému.

Práce s literárním textem.

"Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem.

Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty.

Literární výchova a dramapedagogika.

Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK