PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OPNC2C120B
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)
1. specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata, specifika přirozeného lidského jazyka x komunikační prostředky zvířat, přizpůsobení člověka jazyku 2. mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika 3. řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování, poruchy řeči a afázie 4. jazyk a myšlení, metafora jako projev ekonomie myšlení, jazykový relativismus 5. akvizice mateřského jazyka, charakteristika prvního lexikonu, sled osvojování gramatických kategorií ohebných slov, charakteristika prvních syntaktických konstrukcí, vývoj výslovnosti 6. učení se cizímu jazyku, bilingvismus v různých pojetích
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

ALTMANN, Gerry T. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-861-3870-4.

FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.

PINKER, Steven.  Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2009. ISBN 978-80-7438-006-8.

PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.

Doporučená literatura:

CHOMSKY, Noam. Jazyk a myšlení. In Chomsky, N. Perspektivy moci. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-491-8.

KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A.. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass, 2002. ISBN 978-0674-00-8359.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-152-1.

SLANČOVÁ, D. (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FF Prešovskej univerzity v Prešove, 2008. ISBN ISBN 978-80-8068-701-4.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Když začínáme mluvit...Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-482-0.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

Aktivní účast v kurzu (povolena 1 absence), četba zadaných textů, závěrečný test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK