PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Dětský výtvarný projev - OPBW1V102A
Anglický název: Children's Artistic Expression
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 27 / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBW1V109A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Počátky a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací možnosti výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie, etapy vývoje. Výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)

Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte. Základy pro chápání významu a specifických možností výtvarné výchovy ve školním púropstředí.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

PIAGET, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997 READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Odeon, Praha, 1973.

FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5

HUYGHE, R.: Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon

KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.

KULKA, J.: Psychologie umění, Praha: Grada, 2008.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ŠIKL, R.: Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013.

ŠINDELÁŘ, D.: Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.10.2017)

První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. 
Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2020)

Požadavky ke kontrole:

aktivní účast na seminářích- referát na téma seminární práce odevzdání semestrální práce na zadané téma

Zkouška:
První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. 
Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.

 

V případě distanční formy výuky - přednášky - samostudium z připravených prezentací a kometovaných textů; seminární setkání - online či prezenční konzultace individuálně nebo ve skupinách dle možností. Zkouška analogicky- osební či online setkání nad zpracovanou seminární prací + ústně otázky z testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK