PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP I. - OPBS1S111A
Anglický název: Special Education - Individuals with Visual Impairment I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 116 / 119 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
PhDr. Eva Mrkosová, CSc.
Prerekvizity : OPBS1S101A
Je prerekvizitou pro: OPBS1S127A
Je záměnnost pro: OKBS1S111A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-063-8.

LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky.Portál: Praha, 2014,ISBN978-80-262-0602-6.

JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK,2007. ISBN 978-80-86723-49-5.

MASON, H., MC CALL,S et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346-412-0.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

Ke zkoušce přinést portfólio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných v základních školách pro zrakově postižené.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy .

4.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC, inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené; SPC v rámci inkluzivního vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko.

5.      Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK