PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Úvod do lingvodidaktiky - OPBR2R122A
Anglický název: Introduction to Linguodidactics
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBR2R137B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecným kontextem výuky ruského jazyka v českém školním prostředí, vysvětlit místo lingvodidaktiky v systému vědních oborů a její význam pro výukovou praxi, seznámit se základními lingvodidaktickými pojmy a kategoriemi. Cílem je formovat lingvodidaktickou intenci studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty s obecným kontextem výuky ruského jazyka v českém školním prostředí, vysvětlit místo lingvodidaktiky v systému vědních oborů a její význam pro výukovou praxi, seznámit se základními lingvodidaktickými pojmy a kategoriemi. Cílem je formovat lingvodidaktickou intenci studentů.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (06.09.2019)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

 

Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy)

 

Doporučená literatura

Cícha, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha : SPN, 1982.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
  1. Lingvodidaktika a její vztah k dalším vědním disciplínám.
  2. Základní lingvodidaktické pojmy.
  3. Specifika procesu komunikace v cizím jazyce.
  4. Specifika výuky ruštiny v českých základních a středních školách.
  5. Školské dokumenty upravující výuku cizích jazyků v českých školách.
  6. Rámcové a školní vzdělávací programy - zaměření na výuku ruského jazyka.
  7. Metody výuky cizích jazyků do poloviny 20. století.
  8. Metody výuky cizích jazyků od poloviny 20. století do současnosti.
  9. Jan Amos Komenský a jeho lingvodidaktické dílo.
  10. Cíle jazykového vzdělávání v českém školním prostředí.
  11. Uplatňování didaktických zásad ve výuce cizího jazyka.
  12. Uplatňování zřetele k mateřštině ve výuce cizího jazyka.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (09.09.2022)

1. Aktivní účast na seminářích,tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů,

3. vypracování úkolů uvedených v moodle kurzu (2А, 2Б, 5А, 9А, 10А, 10Б, 10В) a jejich odevzdání nejpozději do 13.12.2022. Odeslat úkoly z moodle kurzu na mail v jednom souboru. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7862

4. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zápočet realizován rovněž v on-line režimu, přičemž písemný test bude nahrazen ústní ověřováním.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK