PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Syntax RJ I - OPBR2R119A
Anglický název: Russian Syntax I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBR2R115A
Je korekvizitou pro: OPBR2R134B
Je prerekvizitou pro: OPBR2R136B, OPBR2R123A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvojčlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvojčlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Základní studijní literatura

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN 14-166-83.

 

Doporučená studijní literatura

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2
ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
  1. Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikacez hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.

  2. Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.

  3. Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.

  4. Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecnácharakteristika, klasifikace.

  5. Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt.

  6. Sponově-jmenné věty – klasifikace.

  7. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.

  8. Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin vporovnávacím ruskočeském plánu.

  9. Jednočlenné věty infinitivní a neslovesné.

  10. Neúplná věta. Textová analýza.

  11. Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu).

  12. Základní větné členy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (07.09.2020)

 

Aktivní účast na seminářích (min.75%), průběžné plnění úkolů (ústních i písemných), splnění průběžných testů (min.70%). Každý test má 1 řádný a 1 opravný termín.

Pokud bude prezenční výuka kvůli mimořádným opatřením nahrazena distanční výukou, budou semináře a přednášky probíhat on-line formou v aplikaci Microsoft Teams v kombinaci se samostudiem a plněním písemných úkolů. Plnění zápočtových testů bude realizováno v průběhu online připojení písemnou formou. Pokud student nebude mít vizuální spojení v průběhu psaní testu, bude test nahrazen ústní zkouškou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK