Výzkum v didaktice matematiky přináší stále nové výsledky. S některými z nich, které se dotýkají jejich budoucí praxe, by se měli studenti seznámit. Výběr relevantních výzkumů bude na vyučujícím předmětu, kterým bude člen katedry případně hostující profesor v rámci programu Erasmus.
Poslední úprava: STEHLIKO (30.09.2017)
Research in mathematics education brings more and more new knowledge. Some of them, which are most important for the students' future teaching practice, should be known to them. The choice of relevant research will be up to the teacher who can be a member of the department or a visiting professor (for example, within the exchange of teachers in Erasmus).
Literatura
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (16.05.2009)
Podle vyučujícího a vybraných výzkumů.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: STEHLIKO (30.09.2017)
K zápočtu bude požadováno vypracování jedné úlohy. Buď se jedná o úlohu na úrovni žáka druhého stupně ZŠ, kde je požadován protokolovaný a analyzovaný řešitelský proces žáka/žáků, nebo o náročnou úlohu, kterou řeší posluchač a popíše proces svého řešení.
Sylabus
Poslední úprava: STEHLIKO (30.09.2017)
Přednáška je věnována dvěma tématům.
První a hlavní téma. Simulace důležitých myšlenek vývoje geometrie od Eulkida po Hilberta na minigeometrii obsahující pouze pojmy bod, střed dvojice bodů a bod středově souměrný s daným bodem podle daného středu. Budou ilustrovány myšlenky: od naivního k axiomatizovanému pojetí geometrické konstrukce, důkaz přímý, důkaz sporem, důkaz nekonstruovatelnosti jistého objektu, bodování axiomatické stavby geometrie, modely a důkaz nezávislosti axiom, strukturální (Kleinovo) pojetí geometrie, Hilbertův přístup.
Druhá vedlejší téma. Na každé přednášce bude cca 10 minut věnováno jednomu z prostředí: Dřívka, Sousedé, Parkety, Součtové trojúhelníky, Aditivní mnohoúhelníky, Multiplikativní mnohoúhelníky, Schody, Krychlové stavby, Čtvercová mříž. Budou zde uvedeny náročné úlohy z daného prostředí.