PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - OKNZ0P103A
Anglický název: Educational and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (250)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Vyučující: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

- 100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) ve škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  zadaných v portfoliu.

 

Sylabus -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2012)

Aktivity:

- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory
- reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky
- besedy se zástupci vedení školy
- analýza školní dokumentace
- rozhovory s vyučujícími školy a žáky
- podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity
- zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe

Tematické okruhy:

" Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům
učitelské profese.
" Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.
" Vzájemné vztahy učitelů a žáků
" Práce učitele s učivem.
" Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.
" Projektování na různých úrovních práce učitele.
" Hodnocení žáka.
" Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK