Tento předmět rozšiřuje a upevňuje znalosti, které studenti získali v základním povinném bakalářském kurzu Zoologie bezobratlých a během terénních exkurzí. Je zaměřen především na poznávání charakteristických zástupců hlavních systematických skupin bezobratlých (včetně nedospělých vývojových stádií) zastoupených ve fauně střední Evropy. Jedna lekce je věnována určování bezobratlých evropských moří (především měkkýšů, korýšů a ostnokožců). Vedle autochtonní fauny se studenti seznání i s význačnými druhy invazních bezobratlých, jejichž význam v naší přírodě stále roste. Důraz je kladen na práci studentů s různými typy určovacích klíčů a atlasů. S tím souvisí i upevnění základních znalostí morfologie bezobratlých a odborné terminologie. Vedle vlastní determinace si studenti přímo v terénu osvojí s různé techniky sběru bezobratlých a jejich dalšího uchovávání. Během kurzu tedy pracují nejen s materiálem z katedrových sbírek, ale i s vlastními vzorky.
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
This course is focused on imrovement of knowledge in invertebrate biology, terminology, morphology and taxonomy. Students can using excursions gain more experience in collections and determinations of basic groups and species of invertebrates. An attention will pay on typical zoocenoses living in Central Europe. Adult and larval stages will determine using various field guides.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Základní:
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha. BUCHAR, J., DUCHÁČ, V., HŮRKA, K., LELLÁK, J. 1995:Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. BUCHAR, J. 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. HUDEC K., KOLIBÁČ J., LAŠTŮVKA Z., PEŇÁZ M. a kol, 2007: Příroda České republiky. Průvodce faunou. Academia, Praha.
Rozšiřující:
BÄHRMANN R. a kol, 1995: Bestimmung wirbelloser Tiere. 3. Auflage. Gustav Fischer Verlag Jena. Stuttgart. BUCHAR, J., KŮRKA, A. 1998 (a novější vydání): Naši pavouci. AVČR, Praha. KOČÁREK P., HOLUŠA J., VIDLIČKA Ľ., 2005: Blattaria, Mantodea, Orthoptera & Dermaptera of the Czech and Slovak Republics. HŮRKA K., 2005: Brouci České a Slovenské republiky. Beetles of the Czech and Slovak Republics. Kabourek, Zlín. HŮRKA, K., ČEPICKÁ A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN, Praha. KRATOCHVÍL J. a kol (různé roky vydání): Klíč zvířeny ČSR. I. - IV. Nakladatelství ČSAV. Praha. PFLEGER, V., 1988: Měkkýši. Artia, Praha. ZRZAVÝ, J., 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia, Praha.
Brusca a Brusca (2003): Invertebrates, Sinauer Press
Buchar, Ducháč, Hůrka a Lellák (1995): Klíč k určování bezobratlých, Scientia Praha
Frankenberger (1959): FAUNA ČSR - Stejnonožci suchozemští. ČSAV, Praha
Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin šestinožců (Hexapoda). Skriptum Ped.fakulty UK Praha
Hrabě a kolektiv (1954): Klíč k určování zvířeny ČSR I. ČSAV Praha
Ložek V. (1956): Klíč československých měkkýšů. Bratislava: Vydavatelstvo SAV
Pižl (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum číslo 9/2002
Ruppert, Fox a Barnes (2004): Invertebrate Zoology, Brooks/Cole
Štambergová et al. (2009): Raci v České republice. Metodika AOPK ČR. AOPK Praha
Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
- Opakování základních charakteristik kmenů bezobratlých živočichů, důraz na vzájemné fylogenetické vztahy.
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Kurz Speciální zoologie bezobratlých je zakončen napsáním eseje nebo vytvořením výukové prezentace pro určitou skupinu probíraných organismů.
Esej je zde míněn spíše jako odborné pojednání o určité skupině organismů. Měl by obsahovat popis dané skupiny, znaky anatomické a morfologické, ale také zmínky o bionomii, ekologii, etologii, potravní ekologii, rozmnožování i fylogenezi a systematice dané skupiny.
Celý útvar musí být delší než tři normostrany (tj. 5 400 znaků), s řádně citovanými použitými zdroji. Není nutno dodržovat českou citační normu ČSN ISO 690:2011; citujte ve Vám vyhovujícím formátu. Esej by měl být souvislým textem, nikoliv souborem stručných bodů. Může být doplněn vhodně zvolenými ilustračními obrázky. Doporučujeme, aby alespoň část použitých zdrojů byla cizojazyčná (slovenské publikace tomuto doporučení nevyhovují :-).
Výuková prezentace zábavnou formou představuje vybranou skupinu živočichů. Stejně jako esej, i ona obsahuje základní popis a vlastnosti probírané skupiny, doprovozené navíc názornými obrázky. Prezentaci vytvářejte tak, abyste podle ní danou skupinu mohli rovnou vyučovat (imaginární nebo i vlastní studenty :-)).
Nezapomeňte, že pokud nepoužíváte vlastní, je do prezentace i eseje vhodné doplnit zdroje obrázků!
Témata esejů a výukových prezentací můžete vybírat z následujících okruhů:
- co bylo probíráno na přednášce: plži, mlži (měkkýši obecně); některý z probraných hmyzích řádů či některý z uvedených řádů pavoukovců (pavouci, štírci, sekáči a roztoči).
- skupiny měkkýšů a pavoukovců, které na přednášce byly zmíněny okrajově nebo vůbec: hlavonožci, kelnatky, chroustnatky, skupina Aplacophora; cizokrajné skupiny klepítkatců (bičovci a krabovci; štírenky a solifugy).
- bezobratlé skupiny, které na přednášce zmíněny vůbec nebyly: ostnokožci, polostrunatci, vrtejši, vířníci a korýši.