Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
Annotation: The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Literatura -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
Literatura: 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
Literatura: 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (27.09.2020)
Požadavky ze zkoušce:
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131. • povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3),
• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131. Kvůli pandemii koronaviru (nedostupnost publikace) lze nahradit částí kapitoly „Výchovné problémy a profesionální intervence“ (s. 225–254) z publikace „Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru.“ (2015) a vybranými pasážemi z publikace "Základy sociální pedagogiky" (2016), které jsou k dispozici v MOODLU.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (30.11.2016)
Sylabus:
historický vývoj sociální pedagogiky,
významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, Don Bosco)
vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,
cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
funkce a úkoly sociální pedagogiky,
pojetí sociální pedagogiky,
prostředí a výchova,
rizikové chování a školní kázeň,
multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (30.11.2016)
the historical development of social pedagogy,
leading experts in social pedagogy,
relationship between social pedagogy and other disciplines,
the aim, topic, definition, scope of social pedagogy,