PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Výzkum ve výtvarné výchově - spec. VV - OK0621281
Anglický název: Research in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0621163
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2008)
Metodologie výzkumu a výzkumné metody. Vztah teorie a praxe. Průzkum výzkum, projekt. Cíle, obsah, struktura. Metody zpracování dat a jejich interpretace. Téma diplomové práce jako problém k řešení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu a jejich využití :při řešení diplomových úkolů zadaných na katedře výtvarné výchovy a při řešení problémů individuálních výzkumných projektů ve školní praxi studentů ve výtvarné výchově na primárním stupni základního vzdělávání.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

1. DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993

2. GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996Skalková.,J.a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983

3. HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005

4. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998

5. PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995

6. SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (12.10.2018)

* Požadavky k zápočtu:
Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů a postupů v konkrétní pilotní sondě.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

Teorie: Vzdělávání výtvarných pedagogů a výzkum

Pedagogický akční výzkum jako výzkume kvalitativní, praktický, participační, reflexivní a se zřetelem k sociálním změnám v prostředí škol a prostředí vizuální kultury. Schönova koncepce reflexivní praxe a reflexivního praktika. Eisnerova syntéza uměleckého a pedagogického výzkumu.

Praxe:
Plánování výzkumu ve výtvarné výchově. Praktické pokyny:

Převedení nápadů do plánu akčního výzkumu, který obsahuje: místo, zaměření, sestavení výzkumné skupiny, hlavní myšlenku, mapování terénu, pracovní hypotézu, kroky výzkumu, techniky pro sběr materiálu výzkumu, pozorování a reflexe akce, vyhodnocování. Psaní kazuistik a výzkumných zpráv.

Klíčová slova: akční výzkum, výzkum založený na zkoumání činností praktiků ve školní praxi, výzkum vztažený k praxi umělecké a designérské tvorby. Nové ?umělecké" metody kritického kvalitativního bádání, reflexivní praktik.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK