PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy V - OK0621167
Anglický název: Didactics of art education 5
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Anna Tauberová
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
V kurzu se studenti seznámí s historickým a současným pohledem na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení v systému všeobecného vzdělávání. Studenti si prakticky vyzkouší některá pojetí výuky výtvarné výchovy na realizaci dílčích výtvarných úkolů, jejichž principy budou společně diskutovány a povedou k rozvoji vlastního pojetí výuky VV.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Na konci kurzu budou studenti:

- rozumět různým koncepcím dětského výtvarného projevu a specifickým pojetím výuky výtvarné výchovy

- schopni používat principy jednotlivých pojetí ve své pedagogické praxi

- schopni vydefinovat a rozvíjet vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Klíčová slova

Dětský výtvarný projev, záměrné rozvíjení, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, historicko-společenský kontext, kritický náhled, reflexe v současných pojetích, vzdělávací cíle, vzdělávací programy.

 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.

ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000.

SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.

SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK,O., BRUCKNEROVÁK. & DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf)

DOUGLAS, K. M., & JAQUIT, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press.

Pedagogické dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996, Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., & SEHNALÍKOVÁ, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Seminář

V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Aktivní účast v seminářích (75%); vypracování portfolia dle požadované struktury (bude specifikováno na úvodním semináři) závěrečná prezentace vlastního pojetí výtvarné výchovy na základě vlastní pedagogické praxe

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)


1. Dětský výtvarný projev - společensko-historický kontext odlišných názorových přístupů

2. Koncepce výtvarného vzdělávání - historické souvislosti a přehled specifických pojetíꓼ učitelovo osobní pojetí výuky

3. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Metodické imlupsy (Ladislav Čarný a Daniel Fišer)

4. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Mezi linií, barvou, tvarem a zajímavým námětem (Karla Cikánová)

5. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe:  Artefiletika (Jan Slavík)

6. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Duchovní a smyslová výchova (Marta Pohnerová)

7. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Choiced-Based Art Education(Teaching for Artistic Behavior) (Katherine Douglas a  Diane Jaquit) - výtvarná výchova zaměřená na rozvoj uměleckých dovedností a autonomní tvorbu žáků

8. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Diskursivní VV s antropologickým pojetím kultury (Marie Fulková)

9. Záverečná prezentace vlastních (studentských) pojetí výuky s ukázkou realizace praxe




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK