PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I - OK0621163
Anglický název: Didactic of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : O01321163
Prerekvizity : OK0615110
Záměnnost : O01321163
Je prerekvizitou pro: OK0621281
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná

výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako

tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních

kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

Klíčová slova: Výtvarná výchova, vizuální výchova, interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, ontogeneze.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (21.04.2020)

* Požadavky pro zápočet:

 

plná docházka

kompletní zpracování průběžných úkolů

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

1.      Cíle, obsah a učivo Vv.

2.      Výtvarná typologie.

3.      Vizuální gramotnost.

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo.

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?

6.      Galerijní a muzejní edukace

7.      Tvořivost

8.      Vizuální vnímání.

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10.   Psychologická východiska Vv.

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)

ZÁPOČET

průběžné plnění zadaných úkolů

předložení základu profesního portfolia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK