PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova I - OK0621046
Anglický název: Art Culture and education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Viktor Čech
Neslučitelnost : O01321046
Záměnnost : O01321046
Anotace -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho historické proměny a psychologické a sociální aspekty. Kulturní, sociální a individuální vazby významů uměleckého díla a možnosti jeho interpretace. Postavení umění v každodenním životě a výchova poučeného diváka. Proměny vyjadřovacích postředků současného umění.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)

Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na postavení umělecké tvorby v současné kultuře a společnosti, dalšího rozvoje oborového myšlení, postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku a divácké interpretace uměleckého díla.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)

ADORNO, T. W.: Estetická teorie. Praha: Panglos, 1997, ISBN 8090220541
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA, J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
GOMBRICH, E. H.: Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 8072031430
KULKA, J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.

Metody výuky -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)

Požadavky k zápočtu: Úspěšné splnění seminární práce

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (16.11.2016)


Klastrový (clusterový) charakter uměleckého díla

Umělecké avantgardy jako nositelé změn v chápání pojmů umění a umělecké dílo

Proměny vyjadřovacích prostředků výtvarného umění v druhé polovině dvacátého století

Současné umění jako prostředek komunikace a jako součást vizuální kultury

Změny v postavení diváka a úloha diváckého kontextu vnímání díla

Učitel výtvarné výchovy jako poučený divák; možnosti vazeb mezi výtvarným uměním a školní výtvarnou výchovou

Klíčová slova: Umělec; umělecké dílo; umění jako výraz, komunikace, forma; jazyk vizuálního sdělení; interpretace uměleckého díla; reflexe, edukace; poučený divák;

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK