Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (13.09.2019)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují v zimním semestru tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III.Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I- Předškolní pedagogika. Do dalších předmětů je dodatečně zapíší vyučující.
Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí. Problematika povinného předškolního vzdělávání, zápisy do 1. řídy ZŠ, školní připravenosti.
Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (5 kredity)
- kontaktní výuka: 8 hodin
- příprava na test: 15 hodin
- domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 32 hodin
- návštěva MŠ, zpracování dokumentace z pozorování dle kritérií zadaných na úvodním setkání: 20 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (15.11.2018)
Získat přehled o vývoji předškolního vzdělávání v ČR. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolní období jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky. Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání a metodami spolupráce mateřské, základní školy a rodiči. Objasnit význam předškolního vzdělávání, osobnostně orientovaného pojetí předškolní výchovy, problematiku školní připravenosti, odkladů školní docházky, zápisů do 1. tříd do ZŠ.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (15.11.2018)
Povinná literatura
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2.rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 80-247- 0852-3.
KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008
OPRAVILOVÁá, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003.
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika.Praha: Grada, 2016, 219 s.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, NÚV, 2018.
Dopručená literatura
BURKOVIČOVÁ, R., & KROPÁČKOVÁ, J. (2014) Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 24 (4) 562-582.
HELUS, Z. Dítě v osobnstním pojetí. Praha: Grada, 2009.
KOŤÁTKOVÁ, S. Příprava budoucích učitelů mateřských škol a současné trendy pro podporu jejich vzdělávání. čas. Poradce ředitelky mateřské školy, 2017, č.5, s. 12 - 19. ISSN 1804-9745.
KROPÁČKOVÁ, J.. Příprava na 1. třídu. Poradce ředitelky. 2014 3(5) s. 6-11. ISSN 1804-9745
KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.
KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)
1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR
2.Osobnostně orientovaný model přředškolního vzdělávání - individualizace, společné vzdělávání podle potřeb dítěte, sociální a emocionální podpora dětí, formy přípravy učitele na vzdělávací aktivity, věkově homogenní a heterogenní uspořádání dětí ve třídách.
3.Institucionální předškolní výchova - mateřské školy (veřejné, soukromé, alternativní), mateřská centra, dětské skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy- pozorovaná specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce, podmínky předškolního vzdělávání.
4.Hra, kategorizace a význam her. Hračky a jejich přínos pro individuální a sociálně-vztahový rozvoj. Řízené a spontánní aktivity v mateřské škole.
5.Rozvíjení a podpora pregramotnosti ( čtenářské, matematické, přírodovědné)
6. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za 1. třídy ZŠ, zápisy do do 1. třídy ZŠ, problematika OŠD.
7. Aktuální změny v předškolním vzdělávání, významné osobnosti předškolní pedagogiky.