PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Učíme společně matematiku II - OK0610617
Anglický název: We teach mathematics together II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Korekvizity : OK0610615, OK0610616
Neslučitelnost : O01110617
Prerekvizity : OK0610614
Záměnnost : O01110617
Je korekvizitou pro: OK0610615, OK0610616
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Kurz je pokračováním kurzu Učíme společně matematiku I - OK1110614, je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1.-2. ročníku ZŠ v rámci matematického kroužku či třídy s přihlédnutím ke specifickým potřebám žáka v procesu učení. Inovace 52019/2020: Kurz je obohacen o diagnostické aktivity u dětí kolem 6 let a o různá pojetí zápisu do školy se zaměřenímna připravenost dítěte na školní matematiku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Přímou prací se žáky pod vedením zkušené učitelky z praxe rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy.

Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce, zkoumání podmínek a úrovně rozovje dítěte v připravenosti pro nástup školní matematiky.


Seznámit studenty s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.

KAslová, M. Zápis dítěte do školy. Dva dny s didaktikou matematiky. UK PEDF,  Praha, 2015.

Chvál, M. a Kaslová M .  in Spravedlivý start. UK PEDF Praha 2015.


Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2020)

Přímá práce se žáky 1. stupně ZŠ  a předškolními dětmi.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

- 80% aktivní účast na seminářích
- využívání nástrojů pro rozvoj žáka včetně zařazování úloh, které  nejen rozvíjejí potenciál žáka, ale i vzbuzují u něho zájem o řešení podobných úloh - jejich vyzkoušení v praxi a analýza průběhu s reflexí nebo

Inovace: diagnostika dítěte v mateřské škole před vstupem do školy a v 1. r. ZŠ se zaměřením na posun v jeho rozvoji, lze i připravit nové pojetí zápisu dítěte do školy vzhledem ke školní matematice

V roce 2019/20 se zaměříme na dignostiku žáka, pojetí zápisu do školy a diferenciaci vzhledem k žákovým potřebám v procesu učení

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka;připravenost na školu

Inovace: připravenost dítěte na školní matematiku; diagnostické, rozvíjející a terapeutické aktivity; podmínky pro skladbu skupin či dvojic pro skupinovou práci

Výběr: edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků  pracovat ve dvojici týmově spolupracovat.

Práce je úzce vázán na školní praxi. Každý student připraví scénář aspoň jedné hodiny, který realizuje, hodinu eviduje a materiály poskytne k diskusi na moodlu. Paralelně s touto praktickou činností jsou studenti seznamováni s příslušným teoretickým zázemím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK