PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika II - OK0610616
Anglický název: Children and mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Korekvizity : OK0610615, OK0610617
Neslučitelnost : O01110616
Prerekvizity : OK0610613
Záměnnost : O01110616
Je korekvizitou pro: OK0610615, OK0610617
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Pokračování kurzu Dítě a matematika I - OK1110613. Práce v semináři bude zaměřena na analýzu žákovských řešení úloh, které žáci řeší v rámci matematického kroužku, na didaktickou analýzu studentova vedení kroužku a dále na přípravu náplně a didaktického zpracování dalšího kroužku. Zkušenosti studentů budou obohaceny zkušenostmi praktické učitelky, která se podílí na mnoha výzkumných projektech řešených na KMDM. Podle možností budou také analzyovány videonahrávky některých kroužků. V rámci návštěvy škol se zaměříme na individualizaci ve vyučování (kroužek, vyučovací hodina), práci s nadprůměrným žákem a na komunikaci ve třídě.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Umožnit studentům

proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím analýzy jejich řešení úloh i jejich matematického chování při různých aktivitách, diagnostikovat nadprůměrnost žáka

poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.


Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus

Kaslová, M. Předmatematické činnosti, RAABE 2015

Kaslová, M. a Kol. Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3. ročník/pro 4. a 5. ročník

Kaslová, M. Transformace komunikačních kódů (sborník konference na prezenční fond v knihovně UK PEDF)

Křivohlavý, J. Komunikace

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Analýza žákovských prací písemných nebo ústních, rozbor studentova výstupu - vedení jednohodinového matematického kroužku. Příprava dalšího obsahu i didaktického zpracování. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některé vyučovací hodiny nebo záznamu kroužku.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2020)

- 80% aktivní účast na seminářích

písmená analýza 2 společně sledovaných vyučovacích hodin a) z pohledu komunikace učitel- žák, žák-žák

b) analýza hodiny z pohledu celkového hodnocení - struktura, cíle, nástroje, účinnost.

Jako propedeutiku si student vytvoří vlastní scénář hodiny doplněný reflexí na základě vlastní výuky dle scénáře.

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků včetně nadrpůměrných. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou stanovana na prvním semináři a postupně doplňována (viz kurz Cesty poznávání v matematice).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK