PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Práce ve skupinách v hodinách matematiky - OK0610502
Anglický název: Group work in mathematics lessons
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2015)
Kriteria pro výběr matematických úloh vhodných pro práci ve skupině; úlohy vhodné pro práci a současné učebnice matematiky; klady a úskalí tvorby matematických modelů ve skupině; tvořivost (v pojetí Sarrazyho)v práci skupiny; způsoby hodnocení práce ve skupině (co proč a jak hodnotíme, kriteria hodnocení a jejich prezentace žákům); práce s dlouhodobým cílem; práce ve skupúinách a představy rodičů o vyučování matematice; změny motivace v průběhu skupinové práce; komparace řešitelských strategií u jednotlivců a u práce skupin; pozitiva a úskalí mluvené komunikace ve fázi řešení (nikoli přípravy, analýzy); role otázky v práci skupin; slovní zásoba a užití matematické symboliky - specifická skupina zadání pro skupinovu práci nástroje k odstupňování náročnosti úkolu pro skupinu; srategie "kaskády a schodů" v zadávání úloh;úlohy pro skupinovou práci jako součást didaktické struktury; změny kooperace v průběhu řešení a vliv na výsledek práce; typy kooperace ve skupině v závislosti na charakteru úkolu/řešeného problému; typy kooperace v závislosti na složení skupiny (počet, dívky-chlapci, schopnosti členů, role členů skupiny vymezena/nevymezena); užitý/požadovaný komunikačníkód řešení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)

Vybavit studenty potřebnými nástroji pro použití skupinového vyučování v matematice na 1. stupni ZŠ.

Literatura -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2015)

Aktuální
Kasíková, H. Vše o skupinovém a kooperativním učení
Kaslová, M. Vše o řešení úloh ve skupinách

projekty/projektové vyučování v matematice (Kubínová; Coufalová)
Literatura včetně internetové k soutěžím skupin:
Rallye Mathématique Transalpin, Dejte hlavy dohromady; soutěže skupin ve finanční matematice;

Metody výuky -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)

Seminář ve formě dílny.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)

100% účast, aktivita ve skupinách i v diskusi, seminární práce na vybrané téma k práci skuin v Matematice s realizací na 1.st. ZŠ

Sylabus -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2015)

1. Homogenní versus heterogenní skupiny (klady a úskalí), heterogennost vzhledem k (matematickým i jiným) schopnostem žáků, rozvíjející aktivity, co lze rozvíjet a za jakých podmínek.
2. Různé typy spolupráce uvnitř skupiny, aktivity čistě kooperativní, kooperativně kompetitivní a podmínky pro volbu úloh. Role žáků ve skupině v závislosti na typu úkolu, na složení skupiny.
3. Výběr úloh pro skupinovou práci v jednotlivých ročnících (věkových skupinách), práce s učebnicí, sbírkami, diskuse.
4. Práce skupin a projekty.
5. Práce skupin a diagnostické a terapeutické aktivity.
6. Aktivity jako úvod k novému tématu,skupimnová práce a diaktická struktura;                                                                                                                                                                                                               7. Pozitiva a úskalí skupinové práce. práce skupin a integrovaný žák.
8. Specifika skupinové práce v matematice, role analýzy, role prezentace výsledků, hodnocení práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK