PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy na 1. st. ZŠ II - OK0608161
Anglický název: Didactics of Music Education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Vyučující: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Prerekvizity : OK0608160
Je prerekvizitou pro: OK0608162
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (13.12.2020)
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza videonahrávek modelových situací v hudebním vyučování. Vzhledem k protiepidemickým opatřením je potřeba vyhledávat alternativní varianty výuky a plnění pedagogické praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2013)

Cílem předmětu je získávání vědomostí a rozvoj hudebních a didaktických dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků ve školní praxi a k rozvoji jejich hudebnosti.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (03.02.2021)

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.

PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon, 1969, 99 s., ISBN 16/2 02-263-69.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

HURNÍK, L.,LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a

mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

 HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2013)

Drobné seminární úkoly, vyplývající z didaktických postupů.

Průběžné studijní úkoly.

Písemné zpracování modelových situací - příprava na nácvik písně intonací, hlasová, intonační cvičení, kreativní osvojování malých písňových forem, možností vícehlasu apod.

Otázky ke zkoušce (viz webové stránky katedry Hv).

Sylabus
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2013)

Rozvoj intonačních dovedností, intonační práce s písní, přípravná intonační cvičení.

Sluchová analýza, její využití v hodinách, sluchové diktáty.

Počátky tvořivé intonace, principy integrace vokálně intonačních a tvořivých činností, metodika.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti. Tvořivé osvojování hudebně výrazových a formotvorných prvků.

Prvky vícehlasu, jeho nácvik a tvořivé uplatnění ve vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových aktivitách.

Metodický postup při poslechu, vizualizace jako aktivizační princip.

Spojení tvořivých a poslechových činností.

Stavba vyučovací hodiny v hudební výchově, její typy, organizační formy vyučování apod.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2013)

OK1308160 Didaktika hudební výchovy na 1. st. ZŠ I.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK