PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Hlasová výchova IV - OK0608111
Anglický název: Vocal Technique IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Prerekvizity : OK0608110
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Záměrem pedagogické činnosti je další rozvoj pěveckých dovedností a interpretačních schopností plynule navazující na předchozí výuku ve 3.semestru. Výběr a příprava repertoáru pro závěrečné pěvecké vystoupení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Osvojení pěveckých dovedností a jejich využití při interpretaci písňové literatury. Seznámení s metodikou hlasové výchovy a její aktivní uplatnění při hlasové výchově dětí na 1. st. ZŠ
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha: SNKLHU, 1955.

HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha: Supraphon, 1973.

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon, 1989. 

MARTIENSSENOVÁ–LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha: KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.

ROKYTA, J.; STOLAŘÍK, J.; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 80-7178-916-X.

VRCHOTOVÁ–PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Klasifikovaný zápočet je podmíněný pěveckým vystoupením s následujícím repertoárem (viz oficiální požadavky KHV):

Veřejné pěvecké vystoupení po 8. semestru - zpěv:

• 1 lidová píseň s jednoduchým, případně prokomponovaným doprovodem

• 1 píseň na lidové texty (Janáček, Martinů, Novák apod.)

• 1 píseň pro dětského posluchače (Křička, Seidl, Hurník, Sluka, Kalabis, Eben apod.)

• 1 píseň umělá. Student předloží komisi seznam nastudovaných písní. Klavírní doprovody si studenti obstarají navzájem, případně se prostřednictvím vyučujících obrátí na studenty oborového studia hudební výchovy nebo nástroje, popř. jiných klavíristů.

Organizaci koncertu zajišťují studenti, repertoár a termín vystoupení konzultují s vyučující.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Při práci na repertoáru bude kladen důraz na samostatný osobitý přístup k přednesu písně a jejímu metodickému nácviku (tj. metodické řešení rozvoje pěveckých dovedností, např. rozšiřování hlasového rozsahu, rozvíjení kantilény, zlepšení artikulace atp.). Průběžně v semestru rozezpívání (melodie v pravé ruce, transpozice po půltónech, mimotonální dominanty) s vysvětlením významu jednotlivých cvičení. Rozezpívání odvozená z melodií písní, cvičení zaměřená na intonační problémy. Výběr, opakování a docvičování repertoáru k SZZ a k závěrečnému vystoupení.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK