PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Kurz výtvarné výchovy - O01321064
Anglický název: Outdoor Artistic Activities
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: KVTV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Vyučující: MgA. Petra Vargová
prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Výtvarná umění
Prerekvizity : O01321047
Je neslučitelnost pro: OK0621064
Je záměnnost pro: OK0621064
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout kurz vv_prezentace.pdf prezentace MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout kurz 2020_final.pdf pokyny k organizaci kurzu MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (03.09.2020)
Třídenni kurz, kterého se účastní studenti denního i kombinovaného studia. Základní informace o organizaci najdete v příloze. Obsahem kurzu je vnímání "genia loci" určitého místa a lidské činnosti v konkrétní lokalitě. Mapování místa, jeho pozorování a definování témat. Výstupem kurzu je individuální projekt studenta jako specifická intervence do konkrétního místa, reflektující a využívající dané prostředí. Zásadním je se vztah k individualitě výrazu a v návaznost na možné pedagogické působení při činnostech s dětmi a studenty v prostorové, objektové, výtvarně dramatické a akční tvorbě. Součástí projektu jsou technické (foto, video) záznamy akcí, objektů a instalací jako podklad pro celkové hodnocení studenta. Cílem kurzu je aplikování a zúročení poznatků ze semestrální výuky a pochopení spojitosti funkce krajiny a žité architektury ve výtvarném umění. Nalézání vztahu a postoje ke zvolenému místu, ke konkrétnímu prostoru v krajině. Možnost transformace probraného tématu (genia loci určitého místa) do příkladové vyučovací hodiny. Výsledkem je prezentace a reflexivní komentář.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (04.08.2020)

* Cíl předmětu:
Rozšíření základních vědomostí a poznatků o plošném i prostorovém vyjadřování. Vnímání a prožívání určitého prostředí, hledání významného podnětu, jeho emocionální i racionální uchopení, pokus o výtvarné sdělení. Vznik výtvarné řady, projektu; akce, instalace.

Literatura -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)

Povinná literatura:

 

CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002.

CÍLEK, V. Makom. Kniha míst. Praha: Dokořán, 2004.

CÍLEK, V. MUDRA, P., LOUŽEK, V. a kol.: Vstoupit do krajiny. Praha 2004.

NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010.

PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Praha: Herman a synové, Praha, 2009

 

Doporučená literatura:

 

BACHELARD, G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009

KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015

SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Rakousko: Arch, 1995.

ŠÉPKA, Jan a Mirka TŮMOVÁ. Jak se dělá město. Praha: Prostor-architektura, interiér, design, 2015.

ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.

GAJDOŠÍKOVÁ, P. Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle (Pedagogické implikace), disertační práce, Pedagogická fakulta, 2019

PAUCHOVÁ, P. Místo kde žijeme, diplomová práce, Pedagogická fakulta, 2019

ZAVŘELOVÁ, V. Architektura jako životní prostor člověka, diplomová práce, Pedagogická fakulta, 2019

Metody výuky -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.09.2020)

3. denní kurz, který probíhá na Katedře KVV Pedf Uk a částečne v plenéru. (využíváme převážně pražské prostředí: Vyšehrad, Břevnovnovský klášter, atd..)

 

V případě omezení prezenční výuky bude kurz veden distanční formou.

 
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.09.2020)



- plná a aktivní účast na kurzu (dle vývoje situace- možný přechod na distanční výuku)
- plnění zadaných úkolů a prezentace výsledů
- vedení deníkových záznamů kurzu dle instrukcí zadaných na počátku kurzu

Vše odesláno do 30. 10.  2020 ve formátu PDF na adresu vyučujícího.

Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)

* Sylabus:

-        Úvodní setkání: teorie architektury a umění, seznámení s daným místem

-        Společný průzkum místa, mentální mapa, diskuze, výrazné prvky

-         Individuální a skupinová konzultace prvotních nápadů projektu

-        Samostatná práce na projektech pod vedením umělce a pedagoga

co je na kurz potřeba: základní kreslící a malířské prostředky (tužky, uhly, barvy dle výběru studenta),

Papíry různých rozměrů a kvalit + desky formát A3 či A2 pro využítí pro kresbu v plenéru

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK