PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Předškolní pedagogika - O01315618
Anglický název: Pre-school education theory
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Korekvizity : O01215555, O01317188
Prerekvizity : O01215102
Je korekvizitou pro: O01315620, O01317188
Je neslučitelnost pro: O01110612, OOVP15618, O01319185, OVP15618, OK0615618, O01313171
Je záměnnost pro: O01315617, OK0615618
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně. Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Komparace řešení u nás a ve světě. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

Cílem semináře je získat základní informace o vývoji předškolního vzdělávání v ČR i zahraničí. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolního období  jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky.  Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání, metodami spolupráce mateřské a základní školy.

Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

Opravilová, E., Gebhartová, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003.

Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP 2004.

KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008

OPRAVILOVÁ,E., KROPÁČKOVÁ,J. Studijní texty k předškolní pedagogice (s úvodem do pedagogiky). Praha, Karolinum 2005.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2011)

Docházka na semináře (80% účast).

Zpracování seminární práce.

Zápočtový test.

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR

2. Pojetí dítěte v historii a současnosti. Hra, kategorizace a význam her. Hračka, Správná hračka, Hračkobraní.  Řízení a spontánní aktivity v mateřské škole.

3. Institucionální předškolní výchova (mateřské školy, jesle, mateřská centra, dětské skupiny, herní skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy. specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce. Podmínky předškolního vzdělávání. Alternativní mateřské školy.

4. Vývoj předškolní výchovy v ČR a zahraničí

5. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za 1. třídy ZŠ, zápisy do do 1. třídy ZŠ, problematika OŠD. Exkurze v přípravné třídě.

6. Významné osobnosti předškolní pedagogiky, aktuální problémy předškolního vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK