PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Elementární matematika 1 - O01310V01
Anglický název: Elementary mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
Kurz je zaměřen na doplnění matematických poznatků potřebných k následnému studiu matematických disciplín ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, se zaměřením na tematické okruhy Číslo a proměnná a Závislosti, vztahy a práce s daty. Témata jsou volena podle základních výstupů RVP ZV pro 2. stupeň základních škol. Kurz je otevřen i studentům jiných oborů než primární pedagogiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Student využívá matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech, rozvíjí kombinatorické a logické myšlení, řeší matematické problémy na základě kritického usuzování a srozumitelné a věcné argumentace. Doplní soustavným studiem případné nedostatky z učiva matematiky pro druhý stupeň.  

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Kloboučková (08.11.2016)

a) Cihlář, J., Lesáková, E., Řídká, E., Zelenka, M.: Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. (Ocekavane_vystupy_v_RVP_ZV_z_Ma)

b) Odvárko-Kadleček: Matematika (ucelená řada učebnic matematiky pro 6. - 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus)

c) Učebnice a sbírky úloh pro 2. stupeň základních škol (dle výběru studenta)

d) Hejný a kolektiv: Matematika pro 1. stupeň (ucelená řada učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník základní školy, Nakladatelství Fraus)

Metody výuky
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2015)

Základní metodou výuky je řešení úloh, hledání různých postupů při řešení stejné úlohy, argumentace k podpoření vlastního názoru. Práce ve dvojicích i skupinách. Samostatné řešení úlohy. Tvorba úlohy na dané téma. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Předmět je možné splnit dvěma způsoby (student si volí jeden z nich):

1.      Aktivní účast v jednotlivých seminářích alespoň 80% (student je fyzicky přítomen ve výuce, předvede své řešení ostatním studentům, podílí se na argumentaci ostatních, potvrzuje nebo vyvrací názor jiného studenta pádnými argumenty). Po ukončení výuky předloží studijní materiály včetně samostudia (vyřešených úloh dle vlastního výběru - nejméně jedna z každého výukového celku)

2.      Nemůže-li se student účastnit výuky v rozsahu alespoň 80% (např. ze zdravotních důvodů), pak je nutno vypracovat seminární práci a závěrečný písemný test v rozsahu 10 úloh s 50% úspěšností, tedy platí stejné podmínky, jako pro studenty zapsané v kombinované formě studia.

Sylabus
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Obsah kurzu se bude dotýkat těchto partií aritmetiky a algebry podle výstupů RVP (číslování jednotlivých kapitol se shoduje s literaturou Očekávané výstupy):

1.      Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel; užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu.

2.      Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor.

3.      Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel.

4.      Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek-část (přirozeným číslem, poměrem, zlomkem, desetinným číslem, procentem).

5.      Řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem; pracuje s měřítky map a plánů.

6.      Řeší aplikační úlohy na procenta (i pro případ, že procentová část je větší než celek).

7.      Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných; určí hodnotu výrazu, sčítá a násobí mnohočleny, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním.

8.      Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.

9.      Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel.

10.  Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.

11.  Porovnává soubory dat.

12.  Určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti.

13.  Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem.

14.  Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.

Obsah kurzu budou moci posluchači do značné míry ovlivnit svými dotazy.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Vstupními požadavky je pouze zájem studenta doplnit své znalosti z matematiky v rozsahu druhého stupně základní školy.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Kurz si může student zapsat kdykoliv během studia. Není možné jej opakovat. Bude otevřen pouze v případě, že se do něj zapíše alespoň 15 studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK