PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Komparativní pedagogika - O01215246
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2007 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 90 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0615246
Je záměnnost pro: OK0615246
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)
Studenti budou seznámeni s  metodologií komparativní pedagogiky a relevantními informačními zdroji. Dále budou přednášky zaměřeny na systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě. Samostatné přednášky budou věnovány vybraným celosvětovým trendům (např. spravedlivý přístup ve vzdělávání), doporučením mezinárodních organizací a reflexi výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

Cílem předmětu je orientovanost studentů v oblasti metodologie komparativní pedagogiky, relevantních informačních zdrojů, systému a kurikulu primárního vzdělávání ve světě a vybraných celosvětových trendech, doporučeních mezinárodních organizací a reflexích výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)

Povinná:

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.

STRAKOVÁ, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta.

 

Doporučená:

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7

JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E.; ABANKINA, T.; ABANKINA, I. Školní vzdělávání v Ruské federaci. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2206-4. (v tisku)

JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; GREGER, D.; DAUN, H. Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Nakladatelství karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2021-3.

JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; CHAPMAN, C. a kol. Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1784-8.

JEŽKOVÁ, V.; KOPP, von, B.; JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1558-5.

JEŽKOVÁ, V.; GREGER, D. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum. ISBN 80-2461313-1.


Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha, Portál 2006. 320 s. ISBN 80-7178-290-4

Váňová, M.: Srovnávací pedagogika a její teoretické problémy. In: Pedagogická revue, roč. 51, 1999, č.: 5, s. 410-418, ISSN: 1335-1982

Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (09.04.2018)

Přednáška, interaktivní bloky, diskuse ve dvojicích, skupinách, příprava prezentace, samostudium, úkoly v moodle

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.02.2020)

Zápočet bude udělen na základě  vypracování seminární práce.

Zadání zápočtové práce:

Vyberte si  jeden aspekt vzdělávacího systému, který vám připadá důležitý.

a) Zdůvodněte, proč vám připadá důležitý. (Z textu musí být jasně rozlišitelné, zda se jedná o vaše názory či o objektivní data založená na dokladech- výsledky výzkumů, doporučení odborníků).

b) Porovnejte tento vybraný aspekt v ČR a v dalších 2 zemích. Uveďte výhody a nevýhody jednotlivých podob (ČR, země A, země B) tohoto aspektu. V této části je naprosto nutné porovnání doložit relevantními doklady.

Kriteria:
-práce obsahuje všechny náležitosti (tedy obhájení významnosti, srovnání ČR a alespoň dvou dalších zemí, pojednání o výhodách a nevýhodách odlišností)
-uvedené údaje jsou fakticky správné, argumentace je logická a funkční, práce neobsahuje pravopisné chyby

- jednotlivá tvrzení jsou v textu odkazována na relevantní zdroje, zdroje jsou správně citovány
- rozsah max 2,5 normostrany

- práce je vložena do moodle nejpozději 10 dní po ukončení výuky v letním semestru (jiná forma odevzdání se nepřipouští)

Pokud nebude práce zásadně vyhovovat kritériím, nebude studentovi uznána jako "zápočtová".  Pokud bude práce obsahovat drobnější nedostatky, může být vrácena  k dopracování. Na dopracování má student čas 10 dní po vyžádání dopracování (prostřednictvím hodnocení v moodle).

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)

Teorie, metodologie a vývoj komparativní pedagogiky
Zdroje informací KP
Úvod do teorie vzdělávacích systémů
Systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě
Výsledky mezinárodních výzkumů výsledků ve vzdělávání
Mezinárodní trendy a doporučení mezinárodních institucí
Vybrané trendy ve vzdělávání (formativní hodnocení, inkluzivní vzdělávání, komunitní vzdělávání, vzdělávání ke globální odpovědnosti)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

Nejsou zadány vstupní požadavky k předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK