Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)
Cílem předmětu je přiblížit komparatistický pohled na cizojazyčnou literaturu pro děti a mládež z pohledu vyučování cizímu
jazyku, přiblížit studentům význam literatury jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení
interkulturních a sociálních kompetencí. Rozvíjení jazykových kompetencí je sekundárním cílem literární komunikace jako
jedné z forem pedagogické komunikace. Obsahovou náplň tvoří teoretická prezentace vybraných problémových okruhů (v
přednáškách) a didaktizace textů (v seminářích), v závislosti na žánrech, které jsou chápány jako standardně vhodné pro
didaktickou adaptaci (např. drobná lyrika, pohádka, pověst), dále na žánrech relativně moderních (např. comics, obrazová
kniha) a naposledy na žánrech, které se ve VCJ objevují jako poměrně nové (např. román pro mládež a dospívající
čtenáře) a které předpokládají práci s rozsáhlým epickým textem.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři, průběžné vypracovávání úkolů z didaktizace tetxů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)
O´SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag C. Winter, 2000. ISBN 3-8253-1039-6. O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Kinder- und jugendliteratur. Themenheft der Zeitschrift Fremdsprache Deutsch. Jahrgang 2000, Heft 27. ISSN 0937-3160, ISBN 3-12-675554-2. O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur. Eine kritische Bestandaufnahme. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2002, Nr. 13, s. 63-111. ISSN 0939-7299. KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8. SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2. WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2. BREDELLA, L.; CHRIST, H.; LEGUTKE, M.K. Fremdverstehen zwischen Theorie und Praxis. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-5310-1. SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8. WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)
Aktivní účast na semináři (75%), průběžné vypracovávání zadaných úkolů (didaktizace textu).