Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování literatuře v rámci předmětu cizí jazyk. Přiblížit studentům
význam literatury při vytváření sociálně-kulturních a interkulturních kompetencí. Teoretické reflexe jsou popojeny s konkrétními cvičeními doplňovanými podněty ze strany studentů.
Obsahově lze předmět rozdělit do následujících problémových okruhů:
1. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Souvislost literární výchovy a dalších uměleckých výchov ve vyučování cizímu jazyku.
2. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
3. Problematika kánonu textů.
4. Literatura jako součást reálií. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako
samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému.
5. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem. Literární
komunikace jako jedna z forem pedagogické komunikace.
6. Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty.
7. Literární výchova a dramapedagogika.
8. Literární výchova a kreativní psaní.
9. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
10. Doplňující oblast vytvoří specifické rysy práce s publicistickými texty;
autonomní aktuální oblast tvoří písňové texty.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. Krusche, D. Kurze deutsche Prosa im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Inter-Nationes, 1998. KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht. Berlin; München : Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335. Gansel, C. Moderne Kinder- und Jugendliteratur : ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin : Cornelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520. Lange, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht : Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren : Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192. MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2. SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft : Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich : Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996. SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8. WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York : Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.
ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
1.
Didaktika literatury - Vymezení disciplíny vůči literární vědě, pedagogice a didaktice cizích jazyků; vztah této disciplíny k lingvodidaktice a didaktice reálií. Problémové kruhy zkoumání.Základní termilonologie: literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace, čtenářská socializace.
Seminář: rozdělení praktických cvičení.
Náměty k reflexi: Cizojazyčná literatura jako součást maturitní zkoušky? Ano či ne? Konkrétní autoři? Ano či ne? Výběr autorů?
2.
Textový korpus uměleckých textů v rámci vyučování cizímu jazyku: metody sestavování korpusu cizojazyčné literatury a kritéria tohoto procesu: dějiny literatury versus genologie (žánrová mapa textů); mezipředmětové vztahy (německy psaná literatura jako součást světové literatury); databanka učebních a dalších alternativních materiálů; osobní zkušenost a kompetence učitele jak další faktor ovlivňující sestavení korpusu. Literární reálie jako další možnost sestavování textového korpusu.
Seminář: Lyrika - rytmus, rým, melodie versus Konkrétní poezie.
Náměty k přemýšlení: Synestetické učení jazyka: „Phonetik mit Hand und Fuß“.
3.
Model literární komunikace.
Cvičení: práce s drobnou prózou.
4.
Algoritmus práce s textem. Cesta "dovnitř do textu" - metody perceptivní (recepční) esteticky. Tradiční analýza textu. Cesta "ven z textu" - metody aktivně receptivní (produkčně orientované) estetiky směřující ke komunikaci, k reflexi a volnému mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami.
Cvičení: práce s velkou epikou (románem, novelou).
5.
Literatura a média. Práce s literárním textem jako filmovou předlohou.
Cvičení: práce s filmem.
6.
Tvořivá dramatika
Cvičení: konkrétní poezie
7.
Hudební texty
Workshop I
8.
Workshop II
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
Návrh didaktizace jednoho literárního textu podle vlastního výběru.
Podmínky k udělení zápočtu: celkem 3 pokusy. Jednotlivé kroky:
Úvodní krok: Prezentace didaktizace na semináři. Forma PPP
1. pokus: Třístránkové rozpracování prezentace na základě zpětné vazby ze semináře.
2. pokus: Zdokonalení práce na rozsah 5 stránek.
3. pokus: Odevzdání práce a rozhovor o práce nejpozději 1 týden před zkouškovým obdobím.