PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a didaktika výtvarné výchovy I.s - OKO131431
Anglický název: Art Education and Didactics of Art Education I. - specialization
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKO131401, OKO131411, OKO131421, OKO131441, OKO131451, OKO133265
Prerekvizity : OKO131235
Záměnnost : OKO133265
Je neslučitelnost pro: OKO131451, OKO133266, OKO131411, OKO131421, OKO131441, OKO131401, OKO133263
Je prerekvizitou pro: OKO131532
Je záměnnost pro: OKO133265
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (24.02.2013)
Kurz je zaměřen na poznávání výtvarných technik a metod práce ve výtvarné výchově a na základní orientaci v současných trendech ve výtvarné výchově. Studenti se seznamují s možnostmi mimoškolní výtvarné výchovy a s didaktickými kategoriemi myšlenkového modelu vedené výtvarné činnosti
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

Cílem předmětu je rozvíjet u studentů vlastní výtvarné dispozice a schopnost citlivě a uvědoměle volit přiměřené výtvarné techniky a prostředky pro výtvarné činnosti v podmínkách institucí zajišťujících zájmovou činnost dětí a mládeže a jejich výchovu. Prohlubuje se informovanost o dalších možnostech výtvarně výchovných aktivit školních i mimoškolních.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (24.02.2013)

tvůrce, vnímatel, společensko-historický kontext; znak, význam, informace, interpretace, didaktická reflexe, metody

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (17.02.2017)

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtv.uměním IV.Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997 ISBN 80-208-0432-3.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Praha: Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze, 2003, 2004
SLAVÍKOVÁ,Vl; SLAVÍK, J; HAZUKOVÁ,H.Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškolákya mladší školáky.1.vyd. Praha: UK-Pedagogická fakulta,2000.212.s. ISBN: 80-7290-016-1.
Fulková, M., Novotná, M.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd., Fortuna, Praha 1999
Fulková, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997
Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691.

Hazuková, H.: Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtv. Projekty in Metodické listy pro předškolní vzdělávání, Raabe ? duben 1999

Kesner, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo)

Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově, SARAH, Praha 2003
Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Výtvarná čítanka pro 2. ? 5. roč. ZŠ, Praha 1996

Štěpánková, K. Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova. 1(1) /cit. 2013-10-03/ ISSN 2336-1824. 

http://www.artefiletika.cz
Na těchno stránkách se seznámíte s podstatou směru výtvarné výchovy zvaného artefiletika, který jako základ práce užívá výrazové hry a reflektivního dialogu.
Jsou zde uvedeny rovněž příklady artefiletických aktivit realizovaných ve školním i mimoškoním prostředí.

http://artycok.tv/
Na těchto stránkách shlédnete krátké videoreportáže z právě probíhajících výstav, dozvíte se o zajímavých uměleckých projektech a aktivitách apod.

http://www.mc-galerie.cz/SSMU-a-SUDS/
Stránky lektorského odd. Národní Galerie představují nejrůznéjší aktivity pro děti, studenty a dospělé, které toto odd. poskytuje.

http://www.galerierudolfinum.cz/index.php?site=programy/programy-edukativni
Edukativní programy Galerie Rudolfinum k aktuálním výstavám a archiv ed. prog.

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

seminář, praktické výtvarné aktivity a jejich reflexe jako prostředek pro vyvození teoretických poznatků, participace na edukačním prog. v galerii

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

zakončení: KZ
Splnění zadané seminární práce.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (17.02.2015)

Teorie:
metody práce ve výtvarné výchově
problematika zprostředkování umění ve výtvarné výchově
galerijní animace a edukační programy v galeriích
základní orientace v současných uměleckých trendech
Praxe:
plošné výtvarné techniky ? kresba, malba, koláž atd.
prostorové výtvarné techniky modelování, objektová tvorba atd.
akční formy ve výtvarné výchově
zprostředkování uměleckého díla řízený rozhovor

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK