PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Informační výchova a didaktika informační výchovy I.s - OKO131402
Anglický název: Information Education and Didactics of Information Education I.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Neslučitelnost : OKO133202
Prerekvizity : OKO131238
Záměnnost : OKO133202
Je prerekvizitou pro: OKO131503
Je záměnnost pro: OKO133202
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (09.01.2013)
Studijní předmět Informační výchova a didaktika informační výchovy I. OK0131604 je prvním předmětem specializace na ICT s navazujícími předměty Informační výchova a didaktika informační výchovy II. a III. Tento předmět specializace je v modelovém učebním plánu daného studia zařazen do 4. semestru s dotací 16 hodin za semestr. Studijní předmět je uzavřen klasifikovaným zápočtem a ohodnocen 8 kredity.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (09.01.2013)

Posláním předmětu je seznámit teoreticky a prakticky s aplikacemi technologií herních, grafických a zvukových využitelných ve výchovné činnosti a uvést do virtuálních prostředí počítačových sítí.

Předmět je zaměřen na rozvinutí kompetencí v teoretické i praktické oblasti s vybranými aplikacemi ICT rozvíjejícími zejména tvořivost dětí/žáků/studentů, dále na základní teoretické a praktické poznatky z oblasti herních prostředí včetně možností programování her a poznatky o sociálních sítích, výchovné a sociální aspekty herních komunikačních prostředí. Do předmětu patří práce s grafickými aplikacemi (vektorový a rastrový grafický editor, prostředí pro zpracování, uchování a prezentaci grafiky/fotografií), aplikacemi pro práce se zvukem (zvukový editor a pomocné programy pro práci se zvukem), a to se souvisejícími teoretickými poznatky. Předmět je ukončen obhajobou závěrečné práce, klasifikace zohledňuje i výsledky práce s aplikačními programy z výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (09.01.2013)

·               Studijní materiály předmětu Informační výchova a didaktika informační výchovy I. v prostředí moodle

·               Materiály předávané v průběhu výuky

·               Nápovědy a manuály k editorům

·               Portál RVP.cz - především jeho modul Učitelský spomocník (http://spomocnik.rvp.cz/)

·               WWW servery jednotlivých vývojových prostředí

·               CHALUPA, R. Fotografie, hudba a video ve Windows XP. Brno : Computer Press, 2004.

·               KLÍMA, M. Hudba a zvuk na počítači. Brno : Computer Press, 2002.

·               ROUBAL, P. Fotografie, hudba a video ve Windows Vista. Brno : Computer Press, 2007.

·               ROUDENSKÝ. P. Vytváříme PC hry bez programování. Brno : Computer Press, 2008.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (09.01.2013)

1. tematický celek

Hry, herní prostředí a vývojové herní nástroje

·        Typologie her a specifika prostředí pro jejich využití (technické a programové vybavení, aplikační vrstva)

·        Vývoj her a herních prvků, komunikace při hrách

·        Programování her - možnosti a příklady (Scratch, Logo, Baltík a Baltazar, Python, jiné programovací jazyky), ukázky programování v systému Scratch

·        Soutěže v programování a rozvíjení tvořivosti a algoritmického uvažování

2. tematický celek

Grafické aplikace

·        Vektorová a rastrová grafika

·        Tvorba graficky orientovaného dokumentu - práce s vektorovým editorem

·        Zpracování fotografií a základy editace rastrové grafiky

·        Prezentace grafických děl a fotografií na internetu - komunitní fotografické servery, servery pro ukládání fotografií (webové galerie)

·        Zdroje grafických dat, respektování autorských práv

3. tematický celek

Aplikace pro práci se zvukem

·        Principy zpracování zvukového signálu, audioformáty

·        Zařízení pro práci se zvukem, propojování zařízení, praktické situace

·        Základy práce se zvukovým editorem

4. tematický celek

Didaktické aspekty současného vývoje technologií

·        Vývoj didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus)

·        Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu

·        3 úrovně technologického determinismu

·        Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů

·        Model TPCK a jeho implementace v praxi

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (09.01.2013)

·     Aktivní práce v prezenční části výuky

·     Zpracování úkolů z jednotlivých témat výuky, obhájení jejich zpracování a využitelnosti

·     Zpracování seminární práce zaměřené na libovolné téma související s obsahem výuky a individuálně ji prohlubující 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK