PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářství v současném světě - OKO131352
Anglický název: Development of reading in the contemporary world
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Prerekvizity : OKO131121
Je záměnnost pro: OKO133252
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2008)
Rozvoj receptivních komunikativních dovedností, rozvoj funkční gramotnosti.
Literatura
Poslední úprava: KLUMPARO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2013)

Doporučená literatura:

  1. GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>.
  2. KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E.: Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV 2005.
  3. KRAMPLOVÁ, I. Zakroužkuj, vyber, zdůvodni (hodnocení čtenářských úloh PISA 2009.  Praha: ÚIV 2011. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/Publikace-Zakrouzkuj,-vyber,-zduvodni.pdf>
  4. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI 2010. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>
  5. LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha (O čtenářství jedenáctiletých). Plzeň 2006.
  6. PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. A BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 (Umíme ještě číst)- Praha: ÚIV 2010.  [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/narodni-zprava.pdf >
  7. ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>
  8. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>
  9. TRÁVNÍČEK, J.:  Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno: Host 2008.
  10. VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012. 
  11. VĚŘÍŠOVÁ, I., KRUGER, K., BĚLINOVÁ, E. A kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři (Rozvoj dětského čtenáře na druhém stupni základní školy). Praha 2008. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <www.horackova.cz/projctenari/ctenari.htm> 

 

 

Doporučené internetové zdroje:

  1. www.czlit.cz  (Portál české literatury - zde naleznete nejen informace o nejnovější české literární produkci, ale i zajímavé informace a odkazy týkající ho se všeho, co souvisí s literaturou)
  2. http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=12_Cten.htm&PHPSESSID=30d6f513acb9178f2abf8735bd77cd5c  (stránka Národní knihovny o čtenářství)
  3. www.citarny.cz (podnětný portál o knihách a čtenářství)

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Rozvoj čtenářství v současném světě

Obsah semináře:

  1. Čtenářská gramotnost a její složky
  2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA
  3. Čtenářské strategie a dovednosti
  4. Podmínky rozvoje čtenářství (ve škole)
  5. Dílna čtení
  6. Mapy učebního pokroku v oblasti čtenářské gramotnosti
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK