PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení a chování - OKO131245
Anglický název: Specific learning difficulties and behavior disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKO133245
Prerekvizity : OKO131111
Záměnnost : OKO133245
Je záměnnost pro: OKO133245
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.12.2009)
Obsahové vymezení: ? Historický exkurz do problematiky. Průřez vývojem názorů a definic na SPU. ? Terminologické rozlišení kategorie SPCH. ? Diagnostika a její specifika. ? Metody práce s jedinci s SPCH v edukačním procesu, specifika práce učitele a vychovatele. Alternativní formy práce s jedinci s SPCH. ? Terapeutické možnosti při práci s jedinci s SPCH (KBT, relaxace, jóga, KUPOZ, HYPO, relaxační plavání, apod.). ? Etiologie, výskyt, prevence SPUCH v předškolním věku, SPUCH v období školní docházky, diagnostika, edukace. ? Sekundární následky SPUCH. ? Tvorba individuálních vzdělávacích programů. ? Metody hodnocení a tolerance žáků se SPU. ? Způsob práce v hodině se žáky s SPU na 2. stupni ZŠ a na SŠ. ? Principy partnerství mezi rodiči a učiteli při práci s dětmi se SPUCH. ? Projevy uvedených poruch v dospělosti. ? Legislativní ošetření péče o jedince se SPUCH.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.12.2009)

Cíl: Základní seznámení s problematikou SPUCH z teoretického i praktického pohledu.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.12.2009)

BARTOŇOVÁ,M. Kapitoly ze specifických poruch učení. Brno:MU 2006

MATEJČEK, Z. Dyslexie. Praha : H&H, 2003

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2000, 2004

MICHALOVÁ, Z.Prevence SPU. Praha : VÚP 2006 (metodický portál, www.vuppraha.cz)

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava SPU. Praha : Portál, 1997.

RIEFFOVÁ, F.S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 1999.

ZELINKOVÁ,O. Specifické poruchy učení. Praha:Portál 2005

Zákon 561/2005 Sb., Vyhláška 73/2005 Sb., Vyhláška 72/2005 Sb., Vyhláška 62/2007 Sb.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.12.2009)

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

? zpracování úkolů podle zadání ve studijním textu

? zmapování poradenských možností státního a privátního sektoru v oblasti péče o děti se SPUCH v příslušném regionu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK