PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
SPPG diagnostika a poradenství ve školním věku - OKN2318130
Anglický název: Special educational assessment for school-aged children
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKN2318110, OKN2318120
Je korekvizitou pro: OKN2318132, OKN2318131, OKN2318111, OKN2318133, OKN2318112
Je prerekvizitou pro: OKN2318172, OKN2318171, OKN2318162, OKN2318161
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)
Systém školských poradenských zařízení v České republice, standardní činnosti PPP, SPC, SVP. Současné legislativní otázky poradenství. Vybrané metody diagnostiky motorických schopností, zrakového vnímání, sluchového vnímání, pravo-levé a prostorové orientace, laterality, školní zralosti, inteligence, specifických poruch učení a chování, vztahů ve školní třídě. Podpůrná opatření -identifikace speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Přehled diagnostických metod a jejich využití ve speciálněpedagogické diagnostice, přehled reedukačních postupů, jejich krátkodobé a dlouhodobé plánování. Speciální pedagog v systému poradenských služeb na základní a střední škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky žáků ve školním věku. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:

- hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školního věku

- komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky a rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

•      ČÁP, David. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, c2009, xxi, 250 s. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7357-498-7.

•      JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024726977.

•      Krejčová, Lenka (ed).Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014, 248 s. Rádce pro rodiče a učitele (Edika). ISBN 9788026606000.

•      LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.

•      MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.

•      MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 198 s. ISBN 978-80-7478-026-4.

•      POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.

•      SINDELAR, Brigitte Deficity dílčích funkcí,  Psychodiagnostika, 2007

•      SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.

•      VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.

•      VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.

•      Vyhláška č. 73/2005 Sb, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů s mimořádným nadáním, ve znění pozdějších předpisů

•      Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

•      Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů

•      Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

•      Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborným a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

1) Diagnostika žáka

2) Písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

Školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)

Diagnostika školní zralosti

Diagnostika školních dovedností (diagnostika jazykových schopností a dovedností, diagnostika čtení a psaného projevu, diagnostika matematických schopností a dovedností)

Diagnostika sebehodnocení žáka

Styly učení

Diagnostika vztahů ve školní třídě

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK