PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Seminář k pedag. praxi II - OKB7315312
Anglický název: Seminar to the practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 1 [týdny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB7315110, OKB7315208
Je prerekvizitou pro: OKB7315313
Anotace -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (19.10.2012)
Cílem semináře je propojovat teoretické vědomosti s pedagogickou praxí a získané poznatky z pedagogické praxe zobecňovat a zpětně aplikovat do teorie. Náplní seminářů je naučit se zaznamenávat reakce dětí, učitelky i sebe sama pojmenovávat je, hodnotit jejich efektivitu a jejich důsledky zobecňovat. Dostatečný prostor je věnován analýze školních dokumentů a administrativní stránce praxe i aktuálním potřebám studentů. Cílem semináře je aplikovat teoretické poznatky o alternativních směrech předškolního vzdělávání do pedagogické praxe. Na základě shrnutí dosavadních teoretických poznatků odborně diskutovat o alternativních a inovativních programech předškolního vzdělávání. Náplní semináře jsou odborné diskuze, ananlýzy školní dokumentace, pedagogických situací, řešení pedagogických situací, příprava na přímou práci s dětmi, hledání inspirací k další pedagogické práci, studentské reflexe, sebereflexe. atd. Součástí semináře je týdenní pedagogická praxe ve vybraných alternativních mateřských školách (pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole)nebo exkurze v mateřských školách (pro studenty, kteří pracují v mateřských školách). Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí. Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možností se aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Povinná literatura:

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.


Další doporučená iteratura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ: 

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994. 

Basic: základní a mateřská škola 3. tisíciletí. Praha: Prospectea Česká republika, s.r.o., 2015.

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991. 

Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992. 

Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993. 

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996. 

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003. 

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996 

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000. 

Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991. 

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993. 

KASPER, Tomáš, ed. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-7372-834-2.

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003. 

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. 

Praha, Karolinum 1995. 

NEILL, Alexander Sutherland a LAMB, Albert, ed. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Překlad Viktor Jurek. Druhé vydání. Praha: PeopleComm, 2015. 346 stran. ISBN 978-80-87917-16-9.

POHNĚTALOVÁ, Yveta a VÁCLAVÍK, Vladimír. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 134 s. ISBN 978-80-7435-501-1.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. 

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992. 

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995. 

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991. 

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995. 

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33. 

Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992. 

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997. 

Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století) 

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997. 

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Forma výuky - seminář, exkurze (pro studenty, kteří nepracujíc v mateřské škole týdenní exkurze), diskuse, prezentace zkušeností z absolvované exkurze.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi

1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem, pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole) nebo exkurze v mateřských školách (pro studenty, kteří pracují v mateřských školách)
 
2. Seminární práce o alternativní mateřské škole - veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy

3. Pedagogické porfolium (pokračovat v jeho vedení)


STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:

stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.),
personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu),
děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika),
vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní),
vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.),
formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností),
atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení,
ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.),
formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod.,
specifiky dané mateřské školy,
sebereflexe přímé práce s dětmi
anketní otázka

S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (19.10.2012)

Sylabus:

1. organizační a obsahová náplň praxe

diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)

konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)

2. restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

3. prezentace studentských praxí

reflexe hospitačních praxí

sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK