Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.12.2016)
Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná a na zkušenosti ze souvislé praxe. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta).
Inovace kurzu:Do kurzu byl začleněn náhled do práce začínající učitelky MŠ, který je realizován prostřednictvím čerstvých absolventek oboru UMŠ, které přiblíží svůj první rok v MŠ. Sdělují své zkušenosti z přijetí ŠVP, školního řádu, spolupráce s druhou učitelkou na přípravě pedagogických činností-přípravy, příprava TVP, individualizace přístupů k dětem, zvládání jejich chování, komunikace s rodiči. Následují dotazy studentek jak jsou určité situace řešeny, jaké jsou požadavky na začínající učitelku. Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Učitel celý proces skupinové dynamiky moderuje, podněcuje k otázkám a vyslovení názorů, shrnuje hlavní myšlenky, podpoří vhodné postupy.Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2013)
The course provides methods of social and psychological training of students reflections relating to the study to be completed, and reflections on their own professional abilities to become a teacher. Concerns or problems that have already occurred are raised and solved with the support of group dynamism and team potencial (from Balint).
Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2016)
Literatura:
Komárková,R.,Slaměník,I.,Výrost,J.a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0180-4.
Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie. Galén, 1995. ISBN 80-85824-20-5.
Nováčková, J. Pedagogický styl založený na zpětné vazbě. In: Syslová,Z.(ed.) Školní vzdělávací programy a evaluace v MŠ /CD ROM/. Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130.
Pačesová,M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.
Rogers, C.R. Jako byť sám sebou. IRIS, Bratislava 1996. ISBN 80-88778-02-6.
Rogers,C.R. Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona, 2000. ISBN 80-967980-3-0.
Vymětal,J. Rogersovská psychoterapie. ČS, 1996. ISBN 80-202-0605-1.
Výrost,J., Slaměník,I. Sociální psychologie. 2.přepracované a rozšíř. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-1428-8.