PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Specifika práce s dětmi s odkladem šk.docházky - OKB7315210
Anglický název: Specific Approaches to Child With School Attendance Postponement
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB7315106
Záměnnost : OB7215210
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Cílem přednášek je seznámit se s pedagogickou diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. Získat orientaci o školní zralosti a školní připravenosti. Obsahem seminářů je diskuze nad příčinami OŠD. Příprava na pedagogickou práci učitelky mateřské školy s dětmi s OŠD, konkrétně: prevence, individuální vzdělávací program, vhodné metody a organizace předškolního vzdělávání atd.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

Cílem přednášek je seznámit se s pedagogickou diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. Získat orientaci o školní zralosti a školní připravenosti.

Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-474-8
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha : Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha : Scientia, 2003.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D&H, 1998.

Další doporučená literatura


FISHER,R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997, ISBN 80-7178-966-6.
KOLLÁRIKOVÁ,Z.,PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001,
ISBN80-7178-585-7.

KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Hračky pro děti předškolního věku nemusí být drahé. Poradce ředitelky. 2013 3(4), 26-28. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Má mateřská škola za úkol děti připravovat na školu, nebo ne? In Vstup do školy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o. 2012.

KROPÁČKOVÁ, J. Předčasný vstup dítěte do ZŠ. Verlag Dashofer, 2012, ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Období zápisů do 1. tříd vrcholí. Poradce ředitelky mateřské školy. 2012, I., 6., s. 26-29. ISSN 1804-9745.

KROPÁČKOVÁ, Jana. Má se dítě v mateřské škole učit? : Samozřejmě!. Informatorium 3-8. 2011, XVIII., 3, s. 8-10. ISSN 1210-7506.

KROPÁČKOVÁ, Jana. Formy spolupráce mateřské školy s rodičovskou veřejností. Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 3., s. 19-22. ISSN 1804-9745.

VERECKÁ,N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002,
ISBN 80-7106-474-2.

Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)

Forma výuky: přednáška, seminář, samostudium (dle možností i exkurze)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)

- aktivní účast na seminářích

- Seminární práce na předem zadané téma (pedagogická diagnostika dítěte s OŠD, rozhovor s rodiči dítěte s OŠD, IVP pro dítě s OŠD)

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)

1. Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti

  • diagnostika dětského lékaře - pediatrické pětileté vyšetření
  • diagnostika v PPP - vyšetření školní zralosti
  • pedagogická diagnostika učitelky mateřské školy - průběžná
  • pedagogická diagnostika učitele 1. stupně ZŠ - zápis do školy

 

2. Odklady školní docházky

  • návrhy OŠD, realizace OŠD, dodatečné OŠD
  • důvody OŠD
  • statistika OŠD, počty dětí nastupujících do 1. tříd, počty dětí opakujících 1. třídu
  • IP pro děti s OŠD
  • vzdělávací činnost v MŠ (individuální přístup k dětem s OŠD)
  • hračky pro děti s OŠD

 

3. Spolupráce MŠ a ZŠ

  • formální a neformální
  • návštěvy dětí v MŠ, ZŠ
  • ukázkového hodiny, vzájemné hospitace
  • společné besedy pro rodiče (se zástupci ZŠ, PPP, atd.)
  • komunikace s rodiči
  • společné zájmové kroužky nabízené v MŠ a ZŠ

 

4. Provázanost preprimárního a primárního vzdělávání

  • v legislativě ČR
  • ve vzdělávacím procesu
  • problematika přípravných tříd
  • specifické programy (např. prohlubující program prvopočátečního čtení a psaní, reedukační programy, předcházení specifickým poruchám učení, projekt škola bez dveří, projekt, škola nanečisto atd)

 

5. Aktuální problémy

  • zvyšující se počty dětí s OŠD, spec. poruchy učení
  • hodnocení dětí, standardy předškolního vzdělávání 
  • domácí vyučování
  • zahájení povinné školní docházky v pěli letech

 6. Exkurze (dle časových možností v 1. třídě ZŠ, přípravné třídě nebo v pedagogicko-psychologické poradně)

- adaptační problémy dětí při záhájení povinné školní docházky

- problémy dětí nezralých, děti cizinců

- RVP ZV, primární vzdělávání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK