PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické praktikum - OKB7315208
Anglický název: Pedagogical Practicum
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 2 [týdny/semestr]
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB7315106, OKB7315110
Záměnnost : OB7215212
Je prerekvizitou pro: OKB7315312
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2014)
Cílem semináře je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem pedagagogického praktika je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praktika je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe.
Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2014)

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Čábalová, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. IS%BN 978-80-247-2993-0.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2004.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9

KROPÁČKOVÁ, J.. Formy spolupráce mateřské školy s rodičovskou veřejností. Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 3., s. 19-22. ISSN 1804-9745.     

KROPÁČKOVÁ, Jana. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

MERTIN,V, GILLERNOVÁ,I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-847-3.

SYSLOVÁ, Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013

ZELINKOVÁ,O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

Časopisy: Informatorium 3-8, Poradce ředitelky mateřské školy

Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2014)

seminář + praxe

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2014)

 

- 100% účast studenta na semináři

- 100% účast na praxi v případě, že student KS nepracuje v předškolním zařízení (doložená docházkovým listem studentů na praxi)

- splnění zadaných úkolů fakultním učitelem a hodnocení a sebehodnocení studenta (ve dvojicích)

- předložení pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, reflexí, seznam prostudované odborné literatury, seznam a analýza pedagogické dokumentace, atd.)

- Ukázkové 2 přípravy

- Didaktická pomůcka, hračka (vlastnoruční výroba)

- splnění zadaných úkolů vedoucím praxe

- Videozáznam pedagogické činnosti

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2014)
  • Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
  • Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku
  • Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe studentů - ve dvojicích)
  • Sebereflexe
  • Porovnání reflexí a sebereflexe
  • Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí
  • Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací
  • Plnění dílčích úkolů - využití elektronického prostředí Moodl
  • Analýza ŠVP, TVP, IVP, školního řádu, pedagogické dokumentace (např. evidenční lístky dětí, třídní knihy. plány spolupráce, plán adaptace, vnitřními předpisy atd.)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK