PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Teorie předškolní vých. II - OKB7315202
Anglický název: Theory of Preschool Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB7315107
Záměnnost : OB7215202
Je prerekvizitou pro: OKB7315203
Anotace
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2016)
Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání vyvozuje sociocentrickou, pedocentrickou a konvergentní podstatu přístupu k institucionální předškolní výchově. Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele - respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce. Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP. Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty. Výstupem z předmětu je seminární práce s možností výběru ze zadaných témat. Základní literatura: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3. PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. Doporučená literatura: HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36. HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1 KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2016)

Cílem předmětu je získat orientaci v minulém i současném stavu vzdělávání předškolních dětí. Získat poznatky o základních dokumentech ve vztahu k mateřské škole i k pedagogické práci - např.metody vzdělávací práce. Porozumět osobnostně orientovanému modelu předškolního vzdělávání, jeho principům i realizačním požadavkům.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Zápočet je získán za docházku na tento povinný předmět a za kvalitně vypracovanou seminární práci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK