PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Teoretické základy TV pro specializaci TV - OB7320149
Anglický název: Theoretical bases of P. E. for school specilization P. E.
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc.
Záměnnost : OB7320144, OB7320145
Je prerekvizitou pro: OB7320335
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)
Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev. Vybrané didaktické systémy TV. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Tělesná kultura a její subsystémy - tělesná výchova, sport, pohybová rekreace, pohybová rehabilitace. Tělesná zdatnost, tělesná výkonnost, výkon. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti.Kvalita života, zdraví, životní styl. Úvod do teorie a didaktiky sportu. Úvod do teorie a diaktiky pohybové rekreace. Anatomické a fyziologické základy TV. Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (12.11.2013)
Cíl předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými informacemi o tělesné výchově, které jsou předpokladem úspěšné práce s dětmi předškolního věku v oblasti pohybových aktivit.

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)

Hájek, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012.

Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.

Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001.

Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova umění, sport. Praha: UK PeDF., 2003, str. 56 - 62.

Kosl, J., Štumbauer, J., Wajc, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. Praha: UK FTVS, 1999.

Rýdl, M. Kapitoly z filosofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993.

Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000.

Sylabus
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)

Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj vybraných didaktických systémů TV ve starověku, středověku a novověku. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti - zejména v předškolním a mladším školním věku. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace a jejich funkce. Pohybová rekreace dětí.

Tělesná kultura, životní styl a kvalita života. Tělesná výkonnost a problematika sportu dětí předškolního a mladšího školního věku. Kinantropologie jako vědní obor.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)

1. Zpracování a prezentace seminární práce.

2. Vědomostní test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK