PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Teoretické základy TV II pro specializaci TV - OB7320145
Anglický název: Theoretical Bases of P. E. II. for School Specilization P. E.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OB7320149, OKB7320149, OKB7320145, OB7320128
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

Cílem předmětu je získání přehledu o fyziologických a anatomických základů pohybu a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce. Rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví.

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.

ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X

HRODEK, O. Pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén, 2002, 767 s. ISBN 80-7262-178-5

JELÍNEK, J aj. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 223 s. 80-7182-138-1

KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

MÁČEK, M.; RADVANSKÝ, J.; Et. al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. Vyd. Praha: Galen, 2011. 245 s. ISBN 978-80-7262-695-3.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.

MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 204 s. ISBN 80-247-1190-7

MULLEROVÁ, L. Biologie člověka a zdravotní prevence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2001. 126s. ISBN 80-7044-362-6

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.

VELEMÍNSKÝ, M. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice : JU, ZSF, 2005. ISBN 80-7040-813-8

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2012)

Předpokladem pro udělení klasifikovaného zápočtu je aktivní účast na seminářích a úspěšné absolvování písemného zápočtového testu (65 %). Pokud student neuspěje v první testu, bude vypsán pouze jeden opravný termín (úspěšnost 75 %).

Sylabus -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

1. Pohybový systém - kosti, svaly, klouby.

2. Anatomická specifika dětského věku.

3. Somatotypy.

4. Růst a proporcionalita těla.

5. Aerobní a anaerobní cvičení (trénink).

6. Fyziologické aspekty pohybové aktivity.

7. Změny v dýchacím a oběhovém systému při zátěži.

8. Stravování.

9. Pitný režim.

10. Termoregulace.

11. Vliv pohybové aktivity (PA) a sportovního tréninku na růst a vývoj dětského organismu.

11. Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života.

12. Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka.

13. Motivace k pohybové aktivitě a sportovním činnostem.

14. Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích.

15. Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem, rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.).

16. Význam pohybových aktivit dětí a mládeže v rámci prevence poruch zdraví.

17. Význam pohybových aktivit pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost jako faktor prevence civilizačních chorob, dětských úrazů, stresu aj.

18. Fyziologie zátěže (reakce jednotlivých soustav na tělesné zatížení).

19. Vztah pohybu a výživy (příčiny a důsledky dětské obezity, mentální anorexie a bulimie).

20. Zásady přípravy kondičních programů; pohyb.

21. Motivace k rozvíjení pohybových (sportovních) aktivit.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK