PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vých. - OB7215115
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 24 / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB7315115
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)
V rámci problematiky interkulturní výchovy jsou obsahem kurzu následující témata: - vymezení pojmu interkulturní výchova a souvisejících pojmů - interkulturní výchova a dítě předškolního věku - legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému - interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - tvorba podnětného interkulturního prostředí v mateřské škole - komunikace s dětmi a používání nediskriminujícího jazyka, seznámení s principy genderové citlivosti, rozvoj kritického myšlení - metodika interkulturní výchovy v mateřské škole (inovativní metody, aktivity) - praktická ukázka práce s dětskou literaturou v rozvoji interkulturního vnímání
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)

Předmět seznamuje studenty s možnostmi přirozeného začlenění interkulturní výchovy do každodenní práce pedagoga mateřské školy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání a respektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. Poskytuje znalost některých základních pojmů interkulturní výchovy a jejího legislativního zakotvení v českém vzdělávacím systému. Vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu. Zabývá se vytvářením bezpečného a podnětného prostředí mateřské školy, kde se všichni cítí rovnoprávně a úspěšně. Nabízí praktické ukázky inovativních metod a dětské literatury, které se váží k této problematice.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)

 

BALVÍN, J. Romové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem: Hnutí spolupracujících škol R, 1999, ISBN 80-902149-4-0

BURIÁNOVÁ,J.,JAKOUBKOVÁ,NÁDVORNÍKOVÁ,H. V.,Vedení mateřské školy, Praha : Raabe, 2002, ISBN 80-902189-2-

CÍLKOVÁ E., SCHONEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-238-6

ČAKRTOVÁ, M.Začněme třeba takhle, Praha : Česká rada dětí a mládeže, 2007, ISBN 978-80-254-1555-9  

ČERMÁKOVÁ, J.H., RABIŇÁKOVÁ,D.Ty + Já = kamarádi : hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu / Praha: ISV, 2000.ISBN 80-85866-76-5

KREJČOVÁ, V, KARGEROVÁ, J. SYSLOVÁ, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.

PRŮCHA, J.Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele, Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2

FELCMANOVÁ, A.RANDA J. Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. 2014. ISBN 978-80-88043-09-6

Integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě : Brussels: Eurydice, 2004, ISBN 2-87116-376-6

NEUGEBAUER, B.Alike and different : exploring our humanity with young children /

OECD. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Paris: OECD Publishing. 2012.  ISBN 978-92-64-13084-5.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)

Seminář i přednáška akcentuje interaktivní metody a formy práce s důrazem na prožitkové učení.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)

Předmět seznamuje studenty s možnostmi přirozeného začlenění interkulturní výchovy do každodenní práce pedagoga mateřské školy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání a respektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. Poskytuje znalost některých základních pojmů interkulturní výchovy a jejího legislativního zakotvení v českém vzdělávacím systému. Vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu. Zabývá se vytvářením bezpečného a podnětného prostředí mateřské školy, kde se všichni cítí rovnoprávně a úspěšně. Nabízí praktické ukázky inovativních metod a dětské literatury, které se váží k této problematice.

 

 

V rámci problematiky interkulturní výchovy jsou obsahem kurzu následující témata:

 

-          vymezení pojmu interkulturní výchova a souvisejících pojmů

-          interkulturní výchova a dítě předškolního věku

-          legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému

-          interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

-          tvorba podnětného interkulturního prostředí v mateřské škole

-          komunikace s dětmi a používání nediskriminujícího jazyka, seznámení s principy genderové citlivosti, rozvoj kritického myšlení

-          metodika interkulturní výchovy v mateřské škole (inovativní metody, aktivity)

-          praktická ukázka práce s dětskou literaturou v rozvoji interkulturního vnímání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (03.03.2017)

Ověřován je stupeň porozumění problémům, schopnost argumentovat, vyhledávat informace a kompetentně je interpretovat. Studenti plní písemné úkoly a aktivně a kompetentně vstupují do diskuzí během prezenčního setkání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK