PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Úvod do předškolní pedagogiky - OB7215106
Anglický název: Indroduction to Preschool Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: O02317097
Je prerekvizitou pro: OB7215210, OB7215212, OB7215114, OB7215208
Je záměnnost pro: OKB7315106
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)
Obsahem kurzu je uvedení do studia předškolní pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a orientace v systému pedagogických věd se zaměřením na oblast předškolní pedagogiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (09.09.2013)

Cílem je uvedení do studia pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi.

Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha, VŠCHT 2005, ISBN 80-7080-573-0.

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana KROPÁČKOVÁ. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 87 s. ISBN 80-7290-251-2.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.

PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 80-7178-944-5.

PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.

VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.

VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany: H&H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-x.

Základní pedagogické časopisy.

Metody výuky
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)

·         přednáška

·         skupinová práce

·         studijní opora v Moodle

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)

·         aktivní účast na přednáškách,

·         zápočtový test,

·         individuální a skupinová příprava úkolů na jednotlivá setkání.

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)
  • Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám.
  • Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka.
  • Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, učení atd.), cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy.
  • Dítě, rodina a jejich postavení v současném světě.
  • Institucionalizovaná výchova (školské systémy, přehled a funkce výchovných institucí, výchovný proces, osobnost učitele, pedagogické problémy).
  • Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, orientace cílů předškolní výchovy, vzdělávací program (RVP PV), současné otázky předškolní výchovy a vzdělávání.
  • Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK