Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
Anotace:
Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky.
Osnova:
1. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu školské legislativy, diagnostický vs. intervenční přístup, úloha školy ve vzdělávání žáků se SVP. Podpůrná opatření 1.-5. stupně, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Nejčastější kategorie žáků se SVP (žáci se specifickými poruchami učení a chování, žáci s poruchami autistického spektra, žáci v pásmu lehkého mentálního deficitu aj.) - příčiny, projevy žáků, dopady vývojových poruch do výuky českého jazyka
2. Psycholingvistika a didaktika českého jazyka s přihlédnutím k žákovi se SVP
3. Žák se SVP na 2. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání
4. Žák se SVP na 3. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání
5. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. stupni
6. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 3. stupni
Těžiště výuky bude spočívat vedle teoretického poučení v práci s konkrétními žákovskými komunikáty vytvořenými v hodinách českého jazyka na ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
The subject deals with pupils with specific learning disorders in Czech language teaching.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
Literatura:
Eliášková, K. Specifické aspekty výuky českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha : Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005.
ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími