PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
RWCT v komunikační a slohové výchově - OB2303V06
Anglický název: RWCT in Communicative Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Cílem semináře je seznámit studenty s filosofií programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), s metodami aktivního učení a s možnostmi využití těchto metod v hodinách komunikační a slohové výchovy. Studenti se naučí, jak pomáhat žákům, aby chtěli psát a mluvit. Na základě vlastního prožitku zjistí, jak jsou psaní a diskuse úzce propojeny s myšlením a jak je lze také jako nástroj myšlení ve škole využít. Naučí se spojit výuku ke klíčovým kompetencím s výukou obsahu oboru (učiva).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (07.03.2017)

Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997
Učím s radostí. (Ed.N.Rutová):o.s.Kritické myšlení a SbS ČR v Agentuře STROM,Praha 2003
Tomková, A.: Program Čtením a psaním ke krit. myšlení v primární škole. UK, Praha 2007
Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. UK, Praha 2008
Kolář, Z., Šikulová ,R.: Vyučování jako dialog. Grada, Praha 2007
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2012.
Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? PedF UK, Praha 1991.
J. L. Steelová, K. S. Meredith, Ch. Temple, S. Walter: Příručky programu RWCT
Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Kritické myšlení, Praha 2007.


Časopis Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (07.03.2017)

Aktivní účast (tolerovány 2 absence), anotace jedné knihy z doporučené literatury, příprava na vyučovací jednotku s využitím metod RWCT a zpracování dvou reflexí k přípravám kolegů dle zadaných kritérií. Odevzdání práce ve dvou tištěných exemplářích v semináři 25. 4. 2017, 2. 5. 2017 odevzdání dvou reflexí k přípravám kolegů, 9. 5. 2017 odevzdání konečné verze práce v tištěné formě vyučujícímu.

Struktura práce
Ročník:
Délka vyučovcí jednotky:
Cíle vyučovací jednotky: a) na úrovni předmětu, b) na úrovni klíčových kompetencí, c) na úrovni průřezových témat

Popis lekce
1) Evokace
2) Uvědomění si významu informací
3) Reflexe

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK