PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Učebnice a pomůcky pro handicapované žáky - OB2303V04
Anglický název: Textbooks and Aids for Handicapped Students
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy práce při výuce českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (především u žáků se zrakovým postižením, tělesným postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) s důrazem na jejich individuální potřeby. Studenti se prakticky seznámí se zásadami tvorby IVP, s konkrétními didaktickými či speciálně didaktickými pomůckami, vyzkouší si aplikovat principy modifikace učebních materiálů pro potřeby žáků s handicapem. V rámci zápočtu se pokusí modifikovat zadané jazykové či stylistické cvičení do výuky ČJ tak, aby respektovalo konkrétní speciálně vzdělávací potřebu žáka.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)

Základní literatura:

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum. s. 191-211.

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

KUBÍČOVÁ, Z.; KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.

JUCOVIČOVÁ Drahomíra a kolektiv. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D&H, 2009, 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)

Způsob ukončení předmětu: zápočet

 

1. Aktivní účast na semináři (evidence docházky) - povolena max. jedna neomluvená absence

2. Prezentace zadaného praktického úkolu na semináři (termíny budou rozvrhnuty na úvodním semináři)

3. Odevzdání písemného zpracování zápočtového úkolu nejpozději do 11. 5. 2020 (zápočet květen 2020)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK