PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická intervence - O07213100
Anglický název: Educational and Psychological Intervention
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB7213308
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: PPIN
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Praktická cvičení
Záměnnost : OB7213308
Je záměnnost pro: OKB7313308, OB7213308
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Cílem kurzu je získání informací o možnostech pedagogicko-psychologické intervence v předškolním věku u dětí s nerovnoměrným psychickým vývojem (rozvoj motoriky a grafomotoriky, lateralizace, řeči, vnímání, myšlení a dalších psychických funkcí), s adaptačními problémy v MtŠ, s neurotickými projevy, u školsky nezralých dětí. Studenti budou seznámeni s činnostmi pedagogicko-psychologických poraden, které se na intervenci podílejí, s obecnými metodami i konkrétními metodikami rozvoje, které jsou u nás uplatňovány.
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Literatura:

Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.

Kirbiová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000.

Kucharská, A. - Švancarová, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha, Scientia 2004.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.

Svobodová, Z. - Kolátorová, H: Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myšlení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.

Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD.

Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991.

Svancarová, D. ? Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Prevence, diagnostika, intervence a terapie v psychologickém poradenství, specifika v předškolním věku.

Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na psychoterapii a intervenci u dětí předškolního věku podílejí.

Principy psychoterapie a konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.

Metody pedagogické terapie v předškolním věku, metodické materiály pro rodiče předškoláků a učitelky MtŠ.

Principy pedagogické a psychologické intervence a terapie se budou vztahovat k nejčastějším problémům v předškolním věku:

  • ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškol-ním věku, školní nezralost),
  • ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.)
  • ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK