PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Environmentální vzdělávání - ORVZ17214
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alena Thorovská
Vyučující: PhDr. Alena Thorovská
Anotace -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. I.-Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát, průmysl a spotřebitel. II.- Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. Životní prostředí a děti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

MEZŘICKÝ, V. Enviromentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8

PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4

PRIMACK, R.B.; KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ, J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-595-0

ŠEBEŠOVÁ, P., ŠIMONOVÁ, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ : tři kroky k aktivnímu vyučování /  Vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0503-6

ŠIMOVÁ, P., ET AL. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. Vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5

THOROVSKÁ, A. Environmentální výchova. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014

Aktuální materiály z konferencí, seminářů, inovovaná legislativa, výběrové bibliografie zaměřené k ekologii,  životnímu prostředí. Zdroje informací dostupné na stránkách Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy  www.cozp.cuni.cz

Životní prostředí v Evropské unii na přelomu století. Evropská agentura pro životní prostředí, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (31.01.2017)

Docházka, seminární práce.

Sylabus
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.

2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.

3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.

4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.

5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.

6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.

7. Životní prostředí a děti.

8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK