PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství II - ONSP18842
Anglický název: Special educational assessment for school-aged children
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 18 / 18 (17)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18846, ONSP18847, ONSP18849, ONSP18851
Neslučitelnost : ONSP18872
Prerekvizity : ONSP18840, ONSP18841
Je korekvizitou pro: ONSP18846, ONSP18851, ONSP18847, ONSP18849
Je neslučitelnost pro: ONSP18872
Je prerekvizitou pro: ONSP18843
Je záměnnost pro: OKNSP18126
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)
Systém poradenství v ČR. Současné legislativní otázky poradenství. Školská poradenská zařízerní (PPP,SPC,SVP) a poradenské služby školy. Diagnostika rozumových schopností. Diagnostika specifických poruch učení. Diagnostika vztahů ve třídě. Dynamická diagnostika. Vybrané aspekty diagnostiky dětí školního věku se zdravotním postižením. Kariérové poradenství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:
- hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb osob se speciálními vzdělávacími potřebami,
- komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky,
- spolupráci s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

DITTRICH, P. (1992) Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H.

GAVORA, J., PRUŽINSKÁ, J. (1995) Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství.

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-659-8.

HANÁK, P a kol. (2005) Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha : IPPP. ISBN 80-86856-10-0.

HRABAL, V. (1989) Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.

MATĚJČEK, Z. (1992) Dítě a rodina. Praha : SPN. ISBN 80-04-25236-2.

MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.

MATĚJČEK, Z. (1991) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN.

MUNDEN, A., ARCELUS, J. (2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál. ISBN 80-7178-625-X.

NOVOSAD, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha : Portál. ISBN 80-7178-197-5.

PŘINOSILOVÁ, D. (2004) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.

STRASSMEIER, W. (1996) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha : Portál. ISBN 80-85282-87-9.

STRNADOVÁ, I. Styly učení a možnosti jejich využití v rámci diagnostiky a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. s.91-96. In BARTOŇOVÁ, M. (Ed.) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV./ Specific Learning Difficulties in Kontext of Educational Fields of RVP ZV. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál. ISBN 80-7178-545-8.

VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychologie problémového dítěte školního věku. Univerzita Karlova v Praze : nakladatelství Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) (2003) Otázky speciálně pedagogického poradenství : Základy, teorie, praxe. Brno : Paido. ISBN 80-86633-08-X.

ZELINKOVÁ, O. (2001) Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha : Portál. ISBN 80-7178-544-X.

ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.

Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

1) Zhotovení pomůcky pro rozvoj či diagnostiku vybrané funkce
2) Administrace zvoleného diagnostického nástroje
3) Písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Uvedení do speciálněpedagogické diagnostiky
Systém poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice
- činnost školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)
- střediska výchovné péče

- legislativní rámec školského poradenství

Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky
- diagnostika rozumových schopností
- diagnostika motoriky
- diagnostiky laterality
- diagnostika zrakové a sluchové percepce
- diagnostika sociability
Diagnostické situace
- diagnostika hry
- diagnostika kresby
- kariérové poradenství
Vybraná témata speciálněpedagogické diagnostiky
- diagnostika specifických poruch chování
- diagnostika specifických poruch učení
- diagnostika poruch autistického spektra
- diagnostika vztahů ve školní třídě

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK