PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Obecná a školní didaktika - OKNPP141
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKBPV14101, OKN231403, OKN2314101
Záměnnost : OKN231403, OKN2314101, ONPP1423
Je neslučitelnost pro: OKN231403
Je prerekvizitou pro: OKNPP148, OKNPP149, OKNPP1410, OKNPP1422, OKNPP1423, OKNPP146, OKNPP1419, OKNPP1420, OKNPP1425, OKNPP1426, OKNPP1424, OKNPP144, OKNPP1418, OKNPP1414, OKNPP147
Je záměnnost pro: OKN231403
Anotace -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o cíle vzdělávání, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)

Cílem kurzu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti, současné kurikulární dokumenty, posoudit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.

Literatura
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998, 2005.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2010.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
Národní program vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.09.2017)
Zkouška
  • zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými a uzavřenými otázkami (s možností ústní zkušky pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami), studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy.
Sylabus -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
  1. Didaktika v systému pedagogických věd, základní didaktické kategorie, vztah obecné a oborové didaktiky
  2. Učitel
  3. Žák
  4. Obsah vzdělávání, kurikulum, RVP/ ŠVP
  5. Koncepce vyučování (historický vývoj), formální a materiální vzdělávání, teorie učení
  6. Alternativní didaktické koncepce
  7. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce, klima třídy, vztah U - Ž
  8. Výukové cíle, jejich parametry a taxonomie
  9. Hodnocení
  10. Projektování a realizace výuky
  11. Diagnostika
  12. Organizační formy a metody výuky

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK