PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Literatura II (1700-1805) - OB2307A20
Anglický název: Literature II (1700-1805)
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 52 / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Prerekvizity : OB2307A19
Záměnnost : OB2307020
Je prerekvizitou pro: OB23007A48, OB2307A21, OB2307A48
Je záměnnost pro: OB2307020
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (28.02.2017)
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům přehled o německé literatuře v evropském kontextu v období osvícenství, hnutí Sturm und Drang a německé klasiky. Ukázat jejich význam a podnětnost pro pozdější literární vývoj. Obsahové zaměření přednášky: Literatura německého osvícenství, filozofické základy, rozdělení a charakteristika do jednotlivých etap. Osvícenské divadlo (Gottsched, Lessing), vliv sentimentalismu (Klopstock), román v německém osvícenství (Wieland, Schnabel). Literatura hnutí Sturm und Drang. Filozofické koncepce, mladý Goethe a Schiller. Zvláštní postavení G.A.Bürgera. Výmarská klasika: Goethe a Schiller. Výmar jako centrum kulturního života. Drama. Společná umělecká aktivita Goetheho a Schillera. Obsahové zaměření seminářů: Diskuse o vybraných textech daného období (ukázky z filozofických, estetických a literárně teoretických textů), rozbor básnických, prozaických a dramatických děl podle Seznamu doporučené četby nebo podle zájmů a přání účastníků kurzu.
Literatura
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2016)

1. Wessels, H.F. (Hrsg.). Aufklärung. Königstein/Ts. : Athenäum-Verlag, 1983.
2. Wiese, B. von (Hrsg.) Deutsche Gedichte. Berlin : Cornelsen Verlag, 1993. ISBN 3-464-57000-2.
3. Baumann, B.; Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. 2. aktual. vyd. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
4. Žmegač, V. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Weinheim : Beltz Athenäum Verlag, 1997. ISBN 3-445-08577-3.
5. Pochlatko, H.; Koweindl, K.; Amon, E. Einführung in die Literatur des deutschen Sprachraumes von ihren Anfängen bis zur Gegenwart. Wien : Wilhelm Braumüller, 1989. ISBN 3 7003 825 6.
6. Wetzel, Ch. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1986. ISBN 3-12-347480-1.
7. Sorensen, B.A. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. I : vom Mittelalter bis zur Romantik. München : C. H. Verlagsbuchhandlung, 1997. ISBN 3-406-42016-8.
8. Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Odeon, Praha 1987.
9. Rothmann, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart : Philipp Reclam jun. 18. (erweiterte Ausgabe), 2003. ISBN 3-15-010525-0.
10. Böttcher, K.; Geerdts, H.J. Kurze Geschichte der deutschen Literatur. Berlin : Volk und Wissen, 1981.
11. Borries, E. und E. von. Deutsche Literaturgeschichte : Bd.2 Aufklärung und Empfindsamkeit : Sturm und Drang. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1991. ISBN 3-423-03342-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (21.02.2018)

 

    • docházka, po domácí přípravě aktivní práce s texty v semináři
    • rozbor se zaměřuje na tematickou, kompoziční a jazykovou komponentu díla, v epice na narativní strukturu, v dramatu na způsob výstavby textu a konfiguraci postav;
    • zohledňuje se historické pozadí a filosoficko-estetické proudy dobového myšlení, které tvoří základ literární periodizace (osvícenství, klasicismus, klasika, preromantické hnutí);
    • zmíní se literárně-kritický a čtenářský ohlas, případně filmové či moderní divadelní adaptace;
    • před skončením kursu (do 14.05.2018) odevzdává každý jeho frekventant krátký písemný referát (max. tři strany) k vybranému textu. Téma lze zvolit (a do 12.03.2018 oznámit) z následujících možností:
      • Johann Gottfried Schnabel: Wunderliche Fata einiger See-Fahrer, absonderlich Alberti Julii, eines geborenen Sachsens, auf der Insel Felsenburg (1731/43)

      • Christoph Martin Wieland: Die Abderiten, eine sehr wahrscheinliche Geschichte (1774/80)

      • Gotthold Ephraim Lessing: Minna von Barnhelm oder das Soldatenglück (1767)

      • Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti (1772)

      • Jakob Michael Reinhold Lenz: Der Hofmeister oder Vorteile der Privaterziehung (1774)

      • Heinrich Leopold Wagner: Die Kindermörderin (1776)

      • Friedrich Maximilian Klinger: Sturm und Drang (1777)

      • Friedrich Schiller: Don Carlos [Dom Karlos, Infant von Spanien] (1787)

      • Johann Wolfgang Goethe: Egmont (1788);

    • předmět je zakončen zkouškou, lze zvolit mezi písemnou a ústní formou, zvolenou formu je nutno oznámit do 30.04.2018.

     


Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (28.02.2017)

   

  • 22.2.2016 Organizační pokyny, seznámení s průběhem kurzu, zkoušky a seznamem povinné četby: G. E. Lessing: Nathan, der Weise; F. Schiller: Die Räuber; J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers; J. W. Goethe: Faust I, J. W. Goethe: Iphigenie auf Tauris; J. W. Goethe: Zauberlehrling; F. Schiller: Der Handschuh, Der Taucher.
  • Uvedení do problematiky - první část: Periodizace daného časového období, první seznámení s pojmem osvícenství.
  • 29.2.2016 Uvedení do problematiky - druhá část: historický a společensko-politický kontext osvícení, filozofické proudy, kulturní život se zaměřením na dění v oblasti literatury
  • 07.3.2016 Poezie v době osvícenství - bajky, pietistické básně, anakreontská poezie, epos, óda.
  • 14.3.2016 Drama v době osvícenství - význam dramatu a usilování o jeho novou podobu, J. Ch. Gottsched, G. E. Lessing
  • 21.3.2016 Román v období osvícenství se zřetel k významu Ch. M. Wielanda
  • 28.3.2016 Velikonoční pondělí
  • 04.4.2016 Bouře a vzdor - uvedení do tématu, filozofické základy,společenské podmínky,kulturní život
  • 11.4.2016 Bouře a vzdor - základní autoři a díla se zdůrazněním J. W. Goetha a F. Schillera (spojeno s promítáním ukázky filmového dokumentu o F. Schillerovi)
  • 18.4.2016 Období klasiky - úvod: společensko-historické podmínky, filozofické myšlení, kulturní život se zaměřením na literaturu, J. W. Goethe a F. Schiller (spojeno s promítáním ukázky filmového dokumentu o F. Schillerovi)
  • 25.4.2016 Období klasiky - dokončení.
  • 02.5.2016 Pozdní Goethe.
  • 09.5.2016 Literatura pro děti a mládež v období osvícenství, Goethe a Schiller jako klasici, jejichž tvorba se stala součástí četby doporučované dětem a mládeži.
  • Požadavky ke zkoušce
  • Ústní zkouška vychází z přednášek kurzu a studijní literatury. Součástí zkoušky je četba ukázky z děl obsažených v seznamu povinné literatury, rozhovor o tomto díle a rozhovor o četbě. Portfólio z kurzu je součástí hodnocení zkoušky (33%).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK